سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نظر آیت الله سیستانی درباره برخی ابعاد حجاب و آرایش جدید

نظر آیت الله سیستانی درباره برخی ابعاد حجاب و آرایش جدید

آیت الله سیستانی به سوالتی درباره حجاب و آرایش همچون حکم استفاده از انگشتر زینتی و یا دست بند و یا گردن بند به قصد آرایش پاسخ داد.

صدای شیعه: آیت الله سیستانی از مراجع عالیقدر به برخی سوالات درباره حجاب پاسخ گفت.

 بنابر این گزارش، متن سئوالات و پاسخ های این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

  سئوال: آیا زن می تواند از انگشتر زینتی و یا دست بند و یا گردن بند به قصد آرایش استفاده کند و آیا چنان کاری حلال است یا حرام؟

پاسخ معظم له: چنان کاری حلال است، امّا پوشاندن آنها از نامحرم، واجب می باشد مگر انگشتر و النگو به شرط ایمن بودن از وقوع در حرام و یا آشکار کردن آنها به انگیزه جلب توجه نامحرمان نباشد.

  سئوال: زنی که روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟

پاسخ: برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد، امّا پس از به کار بردن پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است.

 سئوال: آیا دوشیزه گان می توانند با آرایش خفیف و استفاده از پودرهای زیبایی برای جلب توجه بانوان در مجالس ویژه و یا برای زیبایی بیشتر، حاضر شوند و قصدشان آن باشد که خواستگار پیدا شود و آیا چنین کاری عیب پوشی به حساب می آید؟

پاسخ: آن چنان آرایشی را جایز است انجام دهند و آن، پنهان کردن عیوب، محسوب نمی شود با این وجود، اگر عیب پوشی هم به حساب آید باز هم حرام نیست، مگر آنکه فریبکاری برای خواستگاران تلقی شود.

  سئوال: آیا زیورآلاتی مثل خلخال برای زن حلال است؟

پاسخ: حلال است.

سئوال: اگر دست وصورت به طور مصنوعی برنزه شود وضوء باطل است واصلا ً گناه دارد و حرام است؟

پاسخ: وضوء صحیح است و برنزه کردن بدن اشکال ندارد.

 سئوال: حکم خال کوبی بر روی بدن چیست؟

پاسخ: فی نفسه اشکال ندارد.

 سئوال: استفاده از روغن حیوانات حرام گوشت مثل مار به عنوان وسایل ارایشی دارویی چه حکمی دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

 سئوال: آیا مصرف لوازم آرایشی وعطرهای که الکل دارند اشکال دارد مصرف محلولهای موضعی که برای پوست تجویز می شود والکل دارد چطور؟

پاسخ: اشکال ندارد.

 سئوال: تاتوکردن ابروها و لب ها چه حکمی دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد ولی زنها باید آن را چنانچه عرفاً زینت حساب شود از نامحرم بپوشانند.

منبع: حوزه نیوز

ارتقاء سطح تهدیدهای حزب‌الله لبنان و شاخصه‌های بازدارندگی آن

طح تهدیداتی که حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی مطرح می‌کند، با اظهارات جدید سیدحسن نصرالله، اکنون دچار یک جهش شده است. او بالاترین سطح تهدید یعنی حمله به انبار کلاهک‌های هسته‌ای این رژیم را روی میز گذاشته است. فارغ از این‌که اکنون منطقه دارای چه شرایطی است که حزب‌الله دست به چنین تهدیدی زده، فهم منطق این‌گونه تهدیدات مبتنی بر الگوی بازدارندگی، می‌تواند برای شناخت بیشتر و بهتر رفتارهای دو طرف مفید باشد.

مقدمه

صدای شیعه: امکان حمله‌ی رژیم صهیونیستی به لبنان، احتمالاً یکی از متداوم‌ترین موضوعاتی باشد که همواره در رسانه‌ها محل بحث است. همان‌قدر که مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی در خصوص امکان این حمله و رفتار احتمالی حزب‌الله سخن می‌گویند و رسانه‌های این رژیم، این حمله را در زوایای مختلف گمانه‌زنی می‌کنند، مقامات حزب‌الله و رسانه‌های لبنان نیز چنین امری را در اظهارات و مقالات خود مورد تحلیل قرار می‌دهند.

با شرایط منطقه‌ای جدید و تغییر برخی مختصات روانی، مذهبی و سیاسی، سطح تهدیداتی که حزب‌الله لبنان برای واکنش به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی مطرح می‌کند، به طرز شگفت‌انگیزی ارتقاء یافته است. سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش سعی دارد تا پیامی آشکار به دشمن اشغال‌گر قدس انتقال دهد تا مانع از حمله‌ی احتمالی این رژیم شود. این پیام در چارچوب الگوی امنیت‌سازِ «بازدارندگی» قابل فهم است.

آن‌‌چه در ادامه می‌آید، ضمن بازخوانی تهدیدات ارتقاءیافته‌ی سیدحسن نصرالله، به بررسی «بازدارندگی» به‌عنوان منطق تهدیدات جدید می‌پردازد و در نهایت شاخصه‌های قدرت بازدارندگی حزب‌الله را تشریح می‌کند.

1. مروری بر تهدیدات ارتقاء‌یافته‌ی دبیرکل حزب‌الله لبنان

«شما خواستار جنگ تمام‌عیار شده‌اید. پس ما هم به سراغ جنگ تمام‌عیار می‌رویم و برای آن آماده‌ایم. جنگی در تمام سطوح. به سمت حیفا -و حرفم را باور کنید- به سمت مابعدِ حیفا و به سمت مابعدِ مابعدِ حیفا.»[1] این‌ها بخشی از سخنرانی تاریخی نصرالله در 14 جولای 2006 است. رژیم صهیونیستی جنگی تمام‌عیار را علیه حزب‌الله آغاز کرده بود و نصرالله این‌گونه سطح تهدید خود را در حوزه‌ی جغرافیایی حیفا، مابعدِ حیفا و مابعدِ مابعدِ حیفا ارتقاء داد. این تهدیدات در کنار اقدامات غافل‌گیرکننده‌ای از جمله انهدام ناوچه حانیت و هم‌چنین تانک مرکاوا، موشک‌باران حیفا و... در نهایت موجب شد تا رژیم اشغال‌گر قدس دست از حمله به لبنان بکشد.

 اگرچه خط تهدید همواره در سخنان نصرالله وجود داشته اما تأکید بر «الجلیل و مابعدِ الجلیل» سطح تهدیدات را به صورت ماهوی تغییر دارد. حزب‌الله همواره رویکردی دفاعی در مقابل رژیم صهیونیستی داشته است. جنگ 33روزه و آزادی جنوب لبنان مبتنی بر همین رویکرد بود. اما این بار دبیرکل حزب‌الله تهدید به پیش‌روی در سرزمین‌های اشغالی می‌کرد. او در اواسط شهریور 91 در گفتگو با غسان بن جدو مدیر شبکه المیادین گفته بود: «اگر اسرائیل به ما حمله کند، ما به دفاع بسنده نخواهیم کرد. روزی به رزمندگان گفتم که آماده باشید شاید روزی بیاید که ما وارد الجلیل [در شمال سرزمین‌های اشغالی] شویم. این مسئله هنوز هم به قوت خود باقی است و جزئی از گزینه‌های ماست.»[2] این استراتژی هجومی در کنار استراتژی تسلیح کرانه‌ی باختری که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد و هم‌چنین استراتژی «غلاف غزه»[3] که توسط گروه‌های مقاومت در غزه مطرح گردید، هزینه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را افزایش داد. نصرالله البته بازی آشپزی در سال 93 و باز هم در مصاحبه با المیادین، از طرح پیش‌روی تا الجلیل و این‌بار «مابعدِ الجلیل» سخن گفت: «این‌که گفته شود آیا مقاومت به قدرتی تبدیل شده‌است که بتواند وارد الجلیل شود می‌گویم بله، مقاومت هم‌اکنون به توانی دست‌یافته که بتواند وارد الجلیل شود. هم‌اکنون مقاومت با تمام رزمندگانش و  افسران و توانایی‌های نظامی‌اش آماده هستند وارد الجلیل شوند.» وی با اشاره به اشتباه محاسبات دشمن و اینکه دخالت حزب الله در سوریه توان حزب‌الله را کاهش داده، گفت: «البته فراموش نکنید که من می‌گویم به بعد الجلیل هم می‌توانیم وارد شویم.»[4]

 دیگر تهدید نصرالله که طی ماه‌های اخیر موجی از واکنش‌ها را در محافل صهیونیستی برانگیخت، تهدید به انهدام مخازن گاز آمونیاک در حیفا بود؛ «صهیونیست‌ها از جنگ بعدی [احتمالی] می‌ترسند. می‌ترسند که مقاومت مخزن‌های گاز در حیفاء را که به مرگ و جراحت 800 هزار فرد در رژیم غاصب می‌شود، هدف بگیرد و معتقدند که آسیبی که از انفجار این مخزن‌ها ایجاد خواهد شد، معادل یک بمب اتم است. از دید آنان، ما بمب اتم داریم!»[5]

 آخرین تهدیدی که از سوی دبیرکل حزب‌الله لبنان مطرح شده، سطحی بالاتر از انهدام مخازن گاز آمونیاک دارد. نصرالله این‌بار هم در گفتگو با غسان بن جدو مدیر شبکه المیادین، این تهدید را مطرح کرده: «مشکل [اسرائیل فقط] در انبارهای آمونیاک نیست که در حیفاست. کارخانه‌های دیگری نیز هست. این رژیم با موشک‌های حقیقی هدف گرفته نشده [تا الان]. زیرساخت‌های پتروشیمی و آنچه بیولوژیکی است، تأسیسات اتمی و انبارهای اتمی و زرادخانه‌های کلاهک‌های اتمی... اینها کارخانه‌ها و تأسیساتی است که در شهرها و در جوار شهرهای اسرائیلی موجود است. اینها اهدافی است که اگر اسرائیل بخواهد زیرساخت‌های ما را بزند، حق ماست که هر هدفی که برای دشمن بازدارندگی ایجاد کند، هدف بگیریم.»[6]

 2. بازدارندگی؛ الگوی امنیت‌ساز

بازدارندگی پیش از آن‌که یک الگو در سیاست و روابط بین‌الملل باشد، یک الگوی رفتاری در میان افراد و گروه‌ها در سطوح مختلف است که شاید بتوان آن را در یک جمله ساده، پرتکرار و تهدیدآمیز در عرصه‌ی زندگی اجتماعی بیان کرد: «اگر این کار را کنی، من هم آن کار را می‌کنم.» اما وقتی این الگو، در سطحی عالی و در عرصه‌ی امنیت ملی مطرح می‌شود، اگرچه اساس خود را حفظ می‌کند، اما از مختصات تعریف‌شده‌‌تری برخوردار می‌گردد.

 فهم ارتقاء سطح تهدیدات از سوی سیدحسن نصرالله و هم‌چنین ارزیابی آن‌ها از سوی مقامات رژیم صهیونیستی، نیازمند فهم دقیق‌تری از بازدارندگی و شاخصه‌های آن است. لذا در ادامه اجمالی از الگوی بازدارندگی که در ترتیبات و برآوردهای امنیتی بازیگران، الگویی پرکاربرد محسوب می‌شود، مطرح می‌گردد:

 اساس بازدارندگی بر پیش‌گیری، تهدید به مجازات و ممانعت است. تهدید به مجازات زمانی صورت می‌گیرد که طرف «الف» سعی می‌کند به طرف «ب» بفهماند اگر به انجام عمل خاصی ادامه دهد، با از بین بردن دارایی‌های ارزشمندِ طرف «ب»، واکنش نشان خواهد داد. بر این پایه، آن‌چه ممکن است باعث بازدارندگی شود، ترس «ب» از عملی شدن تهدید «الف» در صورت اقدام است. در بازدارندگی بر پایه‌ی تهدید به مجازات، هدف، القای این پیام به طرف مقابل است که اقدام او هزینه‌بَر است و هزینه‌ی آن بیشتر از سودی است که به دست خواهد آورد. در این‌جا ناکارآمدی بازدارندگی زمانی است که ضدتهدید «ب» آن‌قدر کارساز باشد که بتواند در برابر تهدید «الف» ایجاد موازنه نماید.[7]

 مکانیسم بازدارندگی بر پایه‌ی ممانعت نیز مشابه بازدارندگی بر پایه‌ی تهدید به مجازات است، اما در این‌جا از تهدید خبری نیست، بلکه «الف» سعی دارد تا «ب» را متقاعد کند که اگر دست به اقدام خشونت‌بار بزند، نمی‌تواند به اهداف سیاسی-نظامی خود دست یابد. بازدارندگی بر اساس استنکاف به دنبال آن است که از طریق کاهش امید دشمن بازی باب اسفنجی در کسب موفقیت، بازدارندگی را به اجرا درآورد. این نوع بازدارندگی می‌تواند مستقیم و غیرمستقیم باشد. ممانعت مستقیم عبارت است از خطاب قرار دادن طرف مقابل با گفتار و اقدامات تهدیدآمیز اما متقاعدکننده. ممانعت غیرمستقیم نیز عبارت است از نمایش و مانور عمومی قدرت و قابلیت در چهارچوب حوزه‌های تهدید‌شده از سوی «ب». مثلاً «ب» تهدید به اشغال بنادر و تأسیسات دریایی «الف» می‌کند و «الف» با برگزاری مانورهای نظامی و به نمایش درآوردن موشک‌های سطح به سطح و یا موشک‌های ضدکشتی و زیردریایی‌های تاکتیکی، قابلیت‌های خود را در برابر تهدید نشان می‌دهد، بی‌آن‌که طرف مقابل را تهدید کند یا خطاب قرار دهد.

یک بازدارندگی موفق سه شاخصه دارد:

 الف. توانایی یا قابلیت و ظرفیت‌های مقابله به مثل: توانایی تهدید در واقع توانایی تهدیدکننده برای آسیب‌رساندن به دشمن است. از سوی دیگر، توانایی تهدید به توانایی حمله‌ی دوم مطمئن نیز گفته شده است که بر مبنای قابلیت تنبیه متجاوز از طریق حملات تلافی‌جویانه با قدرت تخریب کافی و یا کوبنده پس از حملات تهاجمی است.

 ب. اعتبار تهدید یا ضدتهدید: اعتبار تهدید با چند عامل قابل معناسازی است: اول آن‌‌که تهدیدی اعتبار دارد که طرف تهدیدشونده یا حوزه‌ی تهدید به آن باور داشته باشد. دوم، تهدیدات معتبر، تهدیداتی عقلانی‌اند یعنی از سوی حوزه‌ی تهدید و تهدیدشونده با محاسبات عقلانی قابل درک باشد و سوم آن‌که احتمال اجرای تهدید همواره از سوی تهدیدشونده با درصد بالا ارزیابی شود.

 ج. ابزار انتقال تهدید یا ضدتهدید: اعتبار بازدارندگی به ابزار انتقال تهدید یا ضدتهدید نیز بستگی دارد. برای این منظور، کانال‌های دیپلماتیک، کانال‌های اطلاعاتی و اقدامات تحکیمی از جمله ضروریات انتقال درست تهدید به‌شمار می‌روند.[8]

 3. نگاهی به تهدیدات حزب‌الله مبتنی بر الگوی بازدارندگی

می‌توان تهدیداتی که از سوی دبیرکل حزب‌الله لبنان خطاب به رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود را مبتنی بر مواردی که در بالا گفته شد، تشریح کرد.

 3-1. اساس بازدارندگی حزب‌الله؛ مجازات یا ممانعت؟

اساس بازدارندگی‌ای که نصرالله عمدتاً در اظهاراتش علیه رژیم صهیونیستی از آن بهره می‌برد، بازدارندگی مبتنی بر مجازات است. به عبارت دیگر، حزب‌الله سعی می‌کند به طرف صهیونیستی بفهماند اگر به لبنان حمله کند، او با از بین بردن زیرساخت‌ها و دارایی‌های ارزشمند رژیم صهیونیستی، واکنش نشان خواهد داد. زیرساخت‌های پتروشیمی و بیولوژیکی، تأسیسات اتمی، انبارهای اتمی و زرادخانه‌های کلاهک‌های اتمی، از دو منظر ایجابی و سلبی برای رژیم اشغال‌گر قدس واجد ارزش است: از منظر ایجابی این زیرساخت‌ها و انبارهای تسلیحات، بخش مهمی از قدرت نظامی و صنعتی اوست و از منظر سلبی، هرگونه آسیبی به آن‌ها می‌تواند تلفات انسانی بسیار گسترده‌ای به‌بار آورد. لذا تأکید نصرالله بر تخریب حساس‌ترین و مهم‌ترین مظاهر قدرت رژیم اشغال‌گر قدس در صورت اقدام هجومی مأثر از سوی این رژیم علیه لبنان، می‌تواند موجب ترس مقامات این رژیم از عملی شدن تهدید حزب‌الله شود و در نتیجه بازدارندگی ایجاد نماید.

 بازدارندگی بر پایه‌ی ممانعت نیز می‌تواند تا حدی در تشریح منطق تهدیدهای نصرالله از قدرت تبیینی برخوردار باشد. در ممانعت مستقیم، طرف مقابل با گفتار و اقدامات تهدیدآمیز اما متقاعدکننده خطاب قرار می‌گیرد. نصرالله اکنون همین شیوه را در پیش گرفته است. او با بیان دقیق حوزه‌های مورد تهدید حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی، سعی دارد تا تهدیدش را برای صهیونیست‌ها کاملاً عینی سازد. بازی اندروید نصرالله با توجه به قدرت تخریب گسترده ناشی از انهدام مخازن آمونیاک در حیفا، از امکان مرگ و جراحت بیش از 800 هزار نفر سخن می‌گوید در حالی که جمعیت ساکن در استان حیفا حدود 850 هزار نفر است. ملموس‌سازی تهدید برای صهیونیست‌ها می‌تواند در متقاعدشدن آن‌ها مؤثر واقع شود. به عبارت دیگر نصرالله می‌کوشد تا با کاهش امید دشمن در کسب موفقیت از طریق تصویرسازی پیامدهای واکنش حزب‌الله، امکان حمله‌ی رژیم صهیونیستی به لبنان را کاهش دهد. او در این خصوص گفته است: «آنچه اسرائیل را از آغاز جنگی جدید علیه لبنان منع می‌کند، مقاومت است. اسرائیل وقتی جنگ شروع می‌کند که نتیجه [خوب] را قطعی، سریع و تأمین‌کننده‌ی اهدافش بداند اما آنچه در لبنان مانع می‌شود که دشمن این پیروزی را به دست نیاورد، مقاومت است؛ مقاومت قادر است مانع این پیروزی اسرائیل شود.»[9]

 3-2. شاخصه‌های بازدارندگی حزب‌الله

3-2-1. توانایی و ظرفیت‌های مقابله به مثل

حزب‌الله باید از توانایی لازم برای اقدام تلافی‌جویانه در مواجهه با حملات احتمالی رژیم صهیونیستی به لبنان برخوردار باشد تا بتواند بازدارندگی موفقی در مقابل این رژیم ایجاد نماید. در این خصوص، حزب‌الله می‌کوشد تا توانایی‌های خود را در میانه‌ی ابهام و وضوح، بیان کند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که نصرالله در سخنانش بارها اعلام کرده، عدم اثرگذاری بحران سوریه بر قدرت حزب‌الله در مواجهه با رژیم صهیونیستی است. او در مصاحبه با المیادین گفته است: «شاید مقاومت اکنون، در سوریه و در جاهای دیگر درگیر باشد که البته درگیر است. ولی هم‌چنان مسأله مهم برای ما،‌ مسأله مقابله با دشمن اسرائیلی است. مقاومت در لبنان به صورت شبانه‌روزی در آماده‌باش کامل است تا در برابر دشمن اسرائیلی، به پیروزی قاطعی دست یابد و هرگز گمان نکنید که ما درگیر مسائل سوریه شده‌ایم و جاهای دیگر حضور داریم و توانایی ما غیر متمرکز شده است.»[10] این امر می‌تواند در بیان توانایی حزب‌الله برای مقابله به مثل مؤثر واقع شود و زمینه را برای افزایش قدرت بازدارندگی این جنبش فراهم سازد تا طرف صهیونیستی گمان نبرد که حزب‌الله به‌واسطه‌ی حضور در سوریه، ضعیف شده است.

 تأکید بر توان تسلیحاتی از دیگر مواردی است که مقامات حزب‌الله برای بیان توانایی خود جهت مقابله به مثل با رژیم صهیونیستی از آن بهره می‌برند. شیخ نعیم قاسم، معاون سیدحسن نصرالله، در این خصوص می‌گوید: «صهیونیست‌ها به‌خوبی می‌دانند که حزب‌الله موشک‌های نقطه‌زن را در اختیار دارد و به‌علت امکاناتی که حزب‌الله به دست آورد و حمایت‌های جمهوری اسلامی و آمادگی حزب‌الله برای هر جنگ آینده، این جنگ برای اسرائیلی‌ها سخت‌تر خواهد بود.»[11] نصرالله هم در سال 93 در این خصوص گفته بود: «موشک‌های فاتح 110 مدت‌ها است به دست ما رسیده است. در سال 2006 هم این موشک‌ها را داشتیم و خبر تازه‌ای نیست، این‌ مسائل قدیمی شده‌اند. موشک‌های فاتح 110 نسبت به موشک‌هایی که اکنون در اختیار داریم بسیار قدیمی هستند... آنچه اکنون حزب‌الله در اختیار دارد، به اندازه‌ای است که حتی اسرائیل تصور آن را هم نمی‌تواند بکند.»[12] این اظهارات با بیانی دیگر از سوی مقامات و رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز تکرار شده است. روزنامه‌ی اسرائیل الیوم در سال 92 در گزارشی با نام «حزب‌الله 2013» به بررسی قدرت این جنبش، هفت سال بعد از جنگ 33روزه پرداخته است. توان موشکی، توان تشکیلاتی و انسانی و توان غافل‌گیری حزب‌الله سه بخش عمده‌ی این گزارش بودند. روزنامه‌ی هاآرتص نیز پیش‌تر سندی را منتشر کرد که بر اساس آن، نمایندگان موساد در مذاکرات استراتژیک آمریکا و رژیم صهیونیستی به مقام آمریکایی گفته بودند: «حزب الله می‌تواند روزانه بین 400 تا 600 موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کند که حدود 100 مورد آن به سمت تل‌آویو خواهد بود. حزب‌الله می‌تواند این قدرت را تا دو ماه در طول جنگ حفظ کند.»[13]

 علاوه بر تقویت قدرت موشکی، حزب‌الله در دیگر حوزه‌های مورد نیاز برای نبرد نیز خود را مجهز کرده است. وقتی رژیم صهیونیستی در سال 2006 به لبنان و حزب‌الله حمله کرد، حزب‌الله مجهز به پهپاد نبود. اما شش سال بعد، حزب‌الله با پهپاد ایوب، این رژیم را لرزاند. «ایوب» ساعت‌ها بر فراز سرزمین‌های اشغالی پرواز و فیلم‌برداری کرده بود و در نهایت وقتی صهیونیست‌ها از حضور آن مطلع شدند، با یک جنگنده F-16 با مقابله با آن پرداختند. «ایوب» در آن شرایط، دو پیام معنادار داشت؛ حزب‌الله مجهز به پهپاد شده است و باید منتظر پهپادهای پیشرفته‌تر از ایوب بود، تل‌آویو با آن همه سیستم‌های راداری مجهز و پیشرفته توان شناسایی ایوب را نداشت. این عملیات پهپادی زمانی راهبردی‌تر می‌شود که گفته شود «پهپادی که فیلم‌برداری کرد، در لحظات نیاز، می‌تواند موشک هم پرتاب کند.» این برای امنیت رژیم صهیونیستی یک شکست سنگین است.

 علاوه بر عملیات‌های پهپادی، پس از عملیات دریایی نیروهای حماس در جنگ 51روزه‌ی سال 2014، مراکز اطلاعتی و امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به تکرار چنین عملیاتی از سوی حزب‌الله هشدار دادند. سایت صهیونیستی «واللا» در گزارشی نوشت: «ارزیابی‌های اطلاعاتی اسرائیل نشان می‌دهد که اقدامات حماس در این عملیات، مانور کوچکی در مقایسه با آنچه که ممکن است حزب‌الله لبنان انجام دهد، می‌باشد. این همان حزب‌الله است که طرح‌های راهبردی برای حمله به نیروی دریایی اسرائیل تدوین کرده است؛ طرح‌هایی که در بردارنده‌ی حملات تا سواحل الخضیره و نتانیا است.»[14]

 3-2-2. اعتبار تهدید یا ضدتهدید

تهدیدات حزب‌الله برای افزایش سطح موفقیت بازدارندگی، باید سه ویژگی داشته باشد: صهیونیست‌ها آن را باور کنند، عقلانی باشد و اجرای آن با درصد بالا ارزیابی شود. به نظر می‌رسد تهدیدات حزب‌الله از هر سه ویژگی برخوردار است. نکته‌ی حائز اهمیت اما این است که این تهدیدها بیشتر قابلیت بازدارندگی دارند و لذا بنا نیست در مواجهه با هر سطحی از حمله‌ی رژیم صهیونیستی به لبنان، این تهدیدات عملی شود. به عنوان مثال، حمله به منابع گاز آمونیاک و یا انبار تسلیحات اتمی که موجب تلفات انسانی زیادی می‌شود، در صورت حمله‌ی حداکثری این رژیم به لبنان که به نوعی بقای حزب‌الله را تحت خطر قرار ‌دهد، قابلیت اجرا می‌یابد. این را مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند. لذا باورپذیری، عقلانی و اجرایی شدن این تهدیدات، قطعی است اما نه در شرایط جنگی با سطح پائین.

 صهیونیست‌ها بارها و بارها اعتراف کرده‌اند که تهدیدات نصرالله را باور می‌کنند. پس از تهدید نصرالله مبنی بر انهدام مخازن گاز آمونیاک در حیفا، آویی گبای، وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: «مخازن آمونیاک در بندر حیفا خطری امنیتی و محیط زیستی برای اسرائیل است، مقامات به دنبال منتقل کردن این مخازن خطرناک از حیفا از طریق ایجاد یک کارخانه‌ی آمونیاک در جنوب اسرائیل هستند و مناقصه‌ای برای این منظور برگزار خواهد شد.»[15] قطعاً تهدید نصرالله برای رژیم صهیونیستی، هر سه ویژگی فوق را دارد که آن‌ها را ناچار به اقدام عملی برای انتقال این مخازن به جنوب سرزمین‌های اشغالی کرده است. به‌تازگی شبکه‌ی دوم تلویزیون رژیم اشغال‌گر قدس فاش کرد که مسئولان این رژیم در تلاش هستند مخازن آمونیاک را از خلیج حیفا به یک کشتی که در فاصله‌ی هشت‌کیلومتری ساحل پهلو گرفته است، منتقل کنند.

 اما تهدید جدید نصرالله مبنی بر حمله به تأسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی هم موجب واکنش صهیونیست‌ها شد. بنیامین نتانیاهو در واکنش به اظهارات دبیرکل حزب‌الله لبنان با شبکه المیادین وی را به حمله یا تعقیب تهدید کرد. مسئولان این رژیم و شخص نتانیاهو به این موضوع واقف هستند که تهدیدات حزب‌الله در واقع پاسخ به اظهارات پی‌درپی مقامات صهیونیستی مبنی بر حمله به لبنان است.[16]

علاوه بر تهدید به انهدام مخازن آمونیاک و تأسیسات هسته‌ای، نشانه‌های آشکارتری از جدی تلقی کردن تهدید نصرالله مبنی بر حمله به الجلیل و مابعدِ آن، در اظهارات و اقدامات صهیونیست‌ها دیده می‌شود. نصرالله در این خصوص می‌گوید: «هشدارهای ما در خصوص احتمال حمله به الجلیل جدی بود و اسرائیل آن را جدی تلقی کرد. ایهود باراک، زمانی به مرز لبنان و مرز فلسطین اشغالی رفت و به نظامیان خود گفت خود را آماده‌ی جنگی در این منطقه کنید... از همان روزی که من آن سخنان را بیان کردم تا امروز، اسرائیلی‌ها، هوشیار هستند و محتاط.»[17] اور هیلر، گزارش‌گر نظامی شبکه‌ی ده تلویزیون رژیم صهیونیستی، به‌تازگی گفته است: «بخش‌های ویژه‌ی دستگاه امنیتی ارتش اسرائیل به‌طور دائم تجربیات حزب‌الله در جنگ سوریه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در همین چارچوب ارتش سرگرم آماده شدن برای مقابله با توانمندی‌های حزب‌الله در جنگ آینده از جمله امکان نفوذ صدها رزمنده به شهرک‌‌ها و تسلط بر آن است.»[18] حزب‌الله از زمانی که وارد بحران سوریه شده، تجربیات ارزشمندی در حوزه‌ی عملیات‌های آفندی و در قالب‌های چریکی و شهری و کلاسیک کسب کرده و همین امر نگرانی صهیونیست‌ها را برانگیخته چرا که این تجربیات می‌تواند در اجرای طرح الجلیل مؤثر واقع شود. در حال حاضر ارتش رژیم صهیونیستی طرحی را پیگیری می‌کند که مدت‌هاست خبری از آن نبوده است. ارتش این رژیم اقدام به احیای کانال‌های ارتباطی میان مسئولان امنیتی در شهرها و شهرک‌های شمال اراضی اشغالی (الجلیل در شمال است) با فرماندهان نظامی این منطقه کرده و جلساتی را نیز در همین راستا برگزار کرده است. ارتباطات و جلسات برگزار شده از سوی ارتش این رژیم، منجر به طرحی مبنی بر ایجاد گروه‌های امنیتی- نظامی در تمامی شهرک‌ها و شهرهای شمال اراضی 48 شد. در صورت کلید خوردن طرح الجلیل، این گروه‌های امنیتی، مسئولیت واکنش اولیه به حملات حزب‌الله در این مناطق را بر عهده خواهند داشت. به عبارت دیگر، در صورت ورود نیروهای پیش‌رونده‌ی حزب‌الله به شهرها و شهرک‌های منطقه‌ی الجلیل، این تیم‌های امنیتی به مقابله با آن‌ها می‌پردازند.[19] این اقدامات به خوبی نشان می‌دهد که تهدیدات مطرح‌شده از سوی حزب‌الله تا چه میزانی برای صهیونیست‌ها معتبر است و آن را جدی تلقی می‌کنند.

 3-2-3. ابزار انتقال تهدید یا ضدتهدید

شیوه‌ای که معمولاً حزب‌الله برای بیان تهدیدات بازدارنده‌ی خود از آن بهره می‌برد، سخنرانی بالاترین مقام رسمی این جنبش یعنی سیدحسن نصرالله است. حتی مقاماتی با رتبه‌های دو و سه نیز به این حوزه ورود نمی‌کنند و تنها دبیرکل است که تهدیدات بازدارنده را مطرح می‌کند. البته علاوه بر مصاحبه و سخنرانی‌های دبیرکل، برخی اقدامات رسانه‌ای و هنری شبکه المنار نیز در این حوزه مؤثر بوده است اما آن‌چه اصلی‌ترین و پربسامدترین ابزار بوده، بیان مواضع و تهدیدات از سوی سیدحسن نصرالله بوده است. ویژگی‌های شخصیتی سیدحسن از جمله ادبیات و شیوه‌ی سخنرانی و هم‌چنین اعتقاد صهیونیست‌ها به «صادق» بودن او، باعث شده تا انتقال تهدید به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

 جمع‌بندی

سطح تهدیداتی که حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی مطرح می‌کند، با اظهارات جدید سیدحسن نصرالله، اکنون دچار یک جهش شده است. او بالاترین سطح تهدید یعنی حمله به انبار کلاهک‌های هسته‌ای این رژیم را روی میز گذاشته است. فارغ از این‌که اکنون منطقه دارای چه شرایطی است که حزب‌الله دست به چنین تهدیدی زده، فهم منطق این‌گونه تهدیدات مبتنی بر الگوی بازدارندگی می‌تواند برای شناخت بیشتر و بهتر رفتارهای دو طرف مفید باشد. حزب‌الله سعی کرده است تا شاخصه‌های یک بازدارندگی موفق را در تهدیدات خود لحاظ کند و بر همین اساس؛ قدرت پدافندی و آفندی خود را با محوریت تسلیحات موشکی افزایش داده است. این امر بارها مورد اذعان صهیونیست‌ها نیز قرار گرفته است. از سوی دیگر تهدیدات مطرح‌شده توسط حزب‌الله از سوی مقامات صهیونیست معتبر تلقی می‌شوند تا جایی که پس از تهدید به انهدام مخازن آمونیاک در حیفا توسط سیدحسن نصرالله، اکنون مقامات رژیم صهیونیستی در پی جابه‌جایی این مخازن هستند. به نظر می‌رسد اقدام نصرالله در ارتقاء سطح تهدیدهای خود بر رژیم صهیونیستی، می‌تواند مقامات این رژیم را از حمله‌ی نظامی گسترده و با سطح تخریب مؤثر، منصرف سازد.


[1] . بخشی از کتاب «سپاهیان خدا» نوشته‌ی نیکولاس بلانفود که ترجمه آن در آدرس زیر منتشر شده:

http://www.rajanews.com/news/145998

[2] . http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910613001385

[3] . طرح آزادسازی غلاف غزه عبارت است از آزادسازی شهرها، شهرک‌ها و روستاهای هم مرز با نوار غزه، که معمولاً تا شعاع 30 کیلومتری مرزهای نوار غزه را شامل می شود.

[4] . http://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/10/25/622104

[5] . http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941128000827

[6] . http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950102000536

[7] . جان بلیس و دیگران. استراتژی در جهان معاصر: مقدمه‌ای بر مطالعات استراتژیک. ترجمه کابک خبیری. موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران. 1383. 225-224.

[8] . علی عبدالله‌خانی. نظریه‌های امنیت. موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران. 1389. 534-532.

[9] . http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941127001547

[10] . http://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/10/25/622104

[11] . http://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/09/02/565847

[12] . http://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/10/25/622104

[13] . http://www.yjc.ir/fa/news/5463076

[14] . http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/03/23/742052

[15] . http://www.almanar.com.lb/wapadetails.php?eid=1426907

[16] . http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/01/05/1033192

[17] . http://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/10/25/622104

[18] . http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/01/05/1033192

[19] . http://nedains.com/fa/news/309826

منبع: تبیان


» نظر

ضرورت حفظ رسم و رسوم مشایخ حوزه از سوی طلاب جدید

ضرورت حفظ رسم و رسوم مشایخ حوزه از سوی طلاب جدید

حضرت آیت الله سبحانی گفت: آیت الله بروجردی انسانی موسوعه و در ادبیات، بحث های فلسفی، رجال، فقه و دیگر زمینه ها استاد بود، 90 درصد این موارد مربوط به کار انسان است و تنها 10 درصد به استعداد مربوط می شود، طلاب و روحانیان باید رسم و رسوم مشایخ حوزه را حفظ کنند.

صدای شیعه: حضرت آیت الله جعفر سبحانی ازمراجع تقلید در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به مجاهدت های علمی حضرت امام خمینی(ره) گفت: حضرت امام در سال 1371 قمری یا 1330 شمسی تابستان به محلات رفته بودند.

وی افزود: پس از این که حضرت امام برگشتند بنده ازایشان پرسیدم که تابستان در محلات مشغول چه کاری بودید، ایشان فرمودند کارک این بود که ساعت 6 صبح قالیچه ای در حیاط می انداختم، کتاب ها را جمع کرده و مشغول نوشتن و مطالعه تا ساعت 12 بودم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که امام راحل عصرها یک ساعت مانده به غروب به مسجدی می رفتند و در آنجا برای جمعی درس اخلاق می گفتند، اظهار داشت: چنین مطالعه و تلاشی حضرت امام را بالا برد.

وی با انتقاد از زیاد بودن تعطیلات ادامه داد: با این تعطیلی ها مشکل است که انسان به آن درجه برسد، مگر این که واقعا افراد با مطالعات شخصی و خانوادگی تعطیلات را جبران کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به تلاش های حضرت آیت الله بروجردی در مسیر کسب علم ابراز داشت: آیت الله بروجردی مسأله ترتب را تدریس می کردند، ایشان فرمودند روزی پس از این که نماز مغرب و عشا را خواندم شروع به حل مسأله ترتب کردم یک مرتبه دیدم که اذان صبح شد و من تمام شب را مطالعه کرده بودم و رنج مطالعه را متوجه نمی شدم.

وی عنوان کرد: آیت الله بروجردی انسانی موسوعه و در ادبیات، بحث های فلسفی، رجال، فقه و دیگر زمینه ها استاد بود، 90 درصد این موارد مربوط به کار انسان است و تنها 10 درصد به استعداد مربوط می شود، طلاب و روحانیان باید رسم و رسوم مشایخ حوزه را حفظ کنند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: سابقا در ایام تعطیلات کتاب هایی همچون کشف المراد را تدریس می کردیم، زمانی ایام تعطیلی هم حوزه درس داشت اما درس های فوق العاده بود.


انتهای پیام 

» نظر

ایرانیان به حج ابراهیمی لبیک میگویند، نه حج سعودی جدید

ایرانیان به حج ابراهیمی لبیک می‌گویند، نه حج سعودی جدید

ضرر 1/4 میلیارد دلاری عربستان با لغو سفر حجاج ایرانی / فریضه عبادی حج و حضور حجاج کشورهای مختلف در عربستان چه در موسم تمتع و چه در دیگر ایام سال برای عمره‌گزاری همواره تحت تأثیر مناسبات این کشور با سایر کشورها بوده است.

صدای شیعه: فریضه عبادی حج و حضور حجاج کشورهای مختلف در عربستان چه در موسم تمتع و چه در دیگر ایام سال برای عمره‌گزاری همواره تحت تأثیر مناسبات این کشور با سایر کشورها بوده است. از طرفی عربستان سال پرتنشی را در عرصه بین‌المللی از سر گذرانده و ادامه اتخاذ سیاست‌های ضد حقوق بشری این کشور جامعه جهانی را متأثر کرده است. این در حالی است که حج مهم‌ترین منبع گردشگری زیارتی عربستان به شمار می‌رود که طبق آخرین برآوردها سهم حجاج ایرانی در این گردش اقتصادی 1/4 میلیارد دلار بوده است. بنابراین درآمد حاصل از برگزاری حج امسال چندان برای عربستان قابل برنامه‌ریزی نیست. 
برگزاری مراسم حج امسال و تصمیم کشورها برای اعزام حجاج خود به سرزمین وحی در سایه حمایت از گروه‌های تروریستی و تکفیری، به اضافه لشکرکشی به یمن و کشتار مردم بی‌دفاع این کشور، همچنین اعدام شیخ نمر و سایر مخالفان حکومت آل سعود و سقوط جرثقیل و حادثه منا و قربانی شدن بیش از 4 هزار حاجی قرار دارد. برای کشور ما تعرض پلیس فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی و قطع یک‌طرفه روابط دیپلماتیک عربستان با کشورمان نیز به این موارد اضافه می‌شود که با بی‌توجهی و عزم جدی در دولت این کشور برای جبران خسارت ایران اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی بیش از گذشته در محاصره ابهامات و احتمالات قرار می‌گیرد، به طوری که شماری از نمایندگان مجلس و مسئولان بلند‌پایه کشور و بخش قابل‌توجهی از مردم خواستار لغو اعزام حجاج کشورمان به عربستان شدند. 
  
دست پیش عربستانی‌ها 
مشهورترین اظهارنظر در این خصوص مربوط به محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در زمستان سال گذشته بود. وی از لغو اعزام به حج تمتع به دلیل لغو روابط دپیلماتیک عربستان با ایران خبر داده و در مورد تأثیر قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران بر موضوع حج تمتع امسال گفته بود: در فاجعه منا حق مطلب این بود که ایران در قطع روابط دیپلماتیک گن لاغری اسلیم لیفت زنانه  با عربستان پیشقدم شود نه اینکه دولت عربستان با ارتکاب این همه جنایت بخواهد در این مورد تصمیم‌گیری کند زیرا سعودی‌ها در فاجعه منا بسیاری از حجاج مظلوم و بی‌گناه را به شهادت رساندند و حالا نیز با وقاحت تمام اقدام به اعدام شیخ نمر کردند. 

هرچند این خبر با واکنش سازمان حج و زیارت روبه‌رو شد و این سازمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتخاذ هرگونه تصمیم در خصوص برنامه‌های حج تمتع صرفاً از طریق بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با در نظر گرفتن مسائل شرعی و نظر مسئولان محترم بلند‌پایه نظام و دولت محترم صورت خواهد گرفت.»
  
گروگانگیری سیاسی حج ابراهیمی
بر این اساس و در شرایطی که جامعه ایرانی متأثر از برنامه‌های ضدبشری عربستان در منطقه و صرف میلیاردها دلار علیه امنیت و ثبات منطقه از سوی این کشور است و هر روز بر تعداد داوطلبان انصراف از سفر به عربستان افزوده می‌شود و برخی حتی به دنبال استفتای وجوب حج‌گزاری در شرایط کنونی هستند، عربستان در عین قطع روابط گن وی کر  دیپلماتیک خود با ایران، کشورمان را به مداخله در امور سایر کشورها متهم می‌کند. همزمان از هیئت ایرانی برای نشست سالانه حج دعوت و سپس در روند صدور ویزا برای این هیئت کارشکنی می‌کنند. 

تکه‌های این مجموعه نشان می‌دهد که مزایای مادی و ریالی که از حضور حجاج ایرانی در عربستان عاید این کشور می‌شود به اندازه‌ای هست که با وجود سیاست‌های خصمانه علیه کشورمان، در فکر جذب این پول است. 
  
لبیک به حج ابراهیمی
بعد از به شهادت رسیدن شیخ نمر به دست آل‌سعود، گویی راه برای کارشکنی‌های دولت عربستان جهت پذیرش حجاج ایرانی باز شد. از آن زمان بود که ابتدا با بستن سفارتخانه خود در تهران اعلام کرد زائران ایرانی برای حضور در مناسک حج باید ویزای خود را از سفارتخانه ثالثی دریافت نمایند. البته این اقدامات به همین جا ختم نشد و در گام بعدی عربستان ادعا کرد از پذیرش هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های این کشور نیز خودداری خواهد کرد و حجاج ایرانی باید با پروازهای عربی به عربستان سفر کنند و بازگردند. این کارشکنی‌ها در کنار ادعاهای واهی و سیاسی آل‌سعود دست به دست هم دادند تا ایرانیان نیز یکصدا عنوان کنند که فقط به «حج ابراهیمی» لبیک خواهند گفت نه «حج سعودی». در صورت کوتاه نیامدن دولت عربستان از رفتارها و صحبت‌های غیردیپلماتیک و نسنجیده‌اش بهتر است ایرانیان برای حفظ عزت ایرانی و اسلامی خود قید حج را بزنند.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام


» نظر

نجران؛ پایتخت شیعیانی که در یک قدمی پیوستن به یمن هستند جدید

نجران؛ پایتخت شیعیانی که در یک قدمی پیوستن به یمن هستند جدید

از ابتدای شروع جریان وهابیت در قرن هجدهم، نجران چندین‌بار هدف حملات وهابیون قرار گرفت، اما موفق به اشغال این استان نشدند، تا اینکه سعودی در سال 1934 میلادی توانست نجران را به همراه جیزان و عسیر از یمن جدا سازد.

صدای شیعه: عربستان یکی از کشورهای بزرگ و ثروتمند در منطقه خاورمیانه می‌باشد که در بسیاری از تحولات این منطقه تاثیرگذار است. 
رژیم سعودی سعی کرده که از طریق رسانه‌ها، عربستان را کشوری پیشرفته نشان بدهد که هیچ مشکلی درآن وجود ندارد، اما از نظر بسیاری از کارشناسان متخصص در حوزه عربستان، این مساله درست نیست. 
اهمیت این کشور ما را بر آن داشته است تا در سلسله مطالبی با معرفی استان‌های این کشور، به بررسی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی عربستان از داخل بپردازیم و تصویری روشن و دقیق از این کشور نشان بدهیم.

ادامه مطلب...

» نظر

از طلبگی تا شهادت با فقر و تنگدستی/ جدید

از طلبگی تا شهادت با فقر و تنگدستی/  جدید

شهید صدر از آغاز طلبگی دچار فقر و تنگدستی بود. حتی هنگامی هم که ازدواج کرد، تمکن مالی چندانی نداشت. خودش می‌گوید: در روزگار تحصیل، در فقر شدید زندگی می‌کردم. با این حال، صبح که از خواب بر می‌خاستم، چنان مشغول تحصیل و مطالعه می‌شدم که همه چیز را از یاد می‌بردم.

صدای شیعه: سیدمحمدباقر صدر مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و صفاتی را دارا است که در کمتر شخصیتی اعم از شخصیت‌های فکری و حتی عالمان دینی مشاهده می‌شود.

به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر و خواهر فاضله‌اش بنت الهدی، توسط حکومت بعث عراق در سال 1357 مروری بر زندگی، شخصیت و آرای آیت‌الله صدر بدین شرح خواهیم داشت:

شخصیت اخلاقی: حبّ الهی

مهم‌ترین ویژگی شخصیت اخلاقی صدر را باید حب او به خدا و گریز از دنیاپرستی دانست. صدر در آخرین جلسه درس تفسیر خود که مصادف با آخرین ماه‌های حیات او بود، از حب خداوند و ذم دنیا سخن می‌گوید. اما این سخنان تنها یک بحث فکری و اخلاقی نیست، بلکه نشانگر حالات و روحیات صدر است و اینکه زیست روحی عالمان دینی چگونه باید باشد.

این بحث که مدرس والامقام است، پس از آنکه ساعتی به طرح مباحث فکری پرداخته و گویی می‌داند که دیگر درسی نخواهد داشت و به شاگردانش آخرین سخنان خود را می‌گوید، سخنانی که در عمق وجود او جای گرفته و از ژرفای حیات او بر زبان جاری می‌شود.

در آغاز به شاگردان خود می‌گوید که بیایید از عالم درون و از ریشه به ساحت وجدان و دل رو کنیم، وقتی با دل سخن بگوییم و قلب‌های خود را به جای اندیشه‌هایمان بر قرآن عرضه کنیم، خواهیم دید چه کسی که بر دل و جان ما فرمان می‌راند و در واقع دوستی و حبّ چه کسی بر دل‌های ما حاکم است.

از نظر صدر هر مهر و محبتی که بر دل بنشیند از دو حالت خارج نیست: دوستی‌های معمولی که محور همه خواسته‌ها و آرزوهای انسان قرار می‌گیرد. دوستی‌ها و محبت‌هایی که تمام وجود انسان را در بر می‌گیرد و هیچ چیز موجب فراموشی آن نمی‌شود و در واقع این حب، اساس همه فعالیت‌ها و حتی نگاه او به امور مختلف است.

از نظر صدر، دنیاطلبی منشأ همه گناهان است. حبّ دنیا نماز انسان را بی‌روح و روزه و سایر عبادات را از معنویت تهی می‌سازد. آنچه در بحث از حب خداوند مطرح است اینکه دنیا برای صدر اهمیت بیشتری دارد، زیست طلبگی است و اینکه عالمان دینی باید به پرهیز از دنیاطلبی توجه بیشتری داشته باشند، چرا که آن‌ها راهنمایان مردمان به سوی آخرت و در جایگاه هدایت خلق قرار گرفته‌اند.

ز نظر صدر، دنیا طلبی منشأ همه گناهان است. حبّ دنیا نماز انسان را بی روح و روزه و سایر عبادات را از معنویت تهی می‌سازد

برای صدر حیات و ممات علی(ع) الگویی تمام عیار است، چرا که آن امام همام عمری را با رنج‌های گوناگون سپری کرد و سال‌ها برای حفظ اسلام خانه نشین شد و اگر هم به هنگام مرگ فریاد بر آورد که «فزت و رب الکعبه» به این دلیل بود که عمری برای خدا کار کرد و لحظه مرگ خود را لحظه تعالی الهی به شمار آورد.

از نظر صدر، این دنیا مجموعه‌ای از اوهام است و دنیای یک طلبه نباید بخش کوچکی از این خیال و  وهم باشد.

*زهد و ساده زیستی

صدر از آغاز طلبگی دچار فقر و تنگدستی بود. حتی هنگامی هم که ازدواج کرد، تمکن مالی چندانی نداشت. خودش می‌گوید: «در روزگار تحصیل، در فقر شدید زندگی می‌کردم. با این حال، صبح که از خواب بر می‌خاستم، چنان مشغول تحصیل و مطالعه می‌شدم که همه چیز را از یاد می‌بردم، آنگاه که خانواده غذا درخواست می‌کردند، تازه سرگردان می‌شدم که چه کنم.»

هر چند با مرجعیت صدر، امکانات مالی نیز در اختیار او قرار گرفت، اما هرگز زندگی خود را از سطح یک طلبه معمولی بالاتر نبرد، در خورد و خوراک بر خود سخت می‌گرفت، گاه با خوردن نان خشکی خود را سیر می‌کرد، در اکثر اوقات از خوردن میوه هم خودداری می‌کرد. حتی برای مهمانان خود نیز میوه تهیه نمی‌کرد و همواره می‌گفت باید منتظر روزی بود که همه مردم توان خرید میوه را داشته باشند.

همسر شهید صدر درباره زهد و ساده زیستی او چنین می‌گوید: پس از ازدواج متوجه شدم که همه لباس‌های وی عبارت است از یک عبا، یک قبا و یک دشداشه سفید. پرسیدم باقی لباس‌هایتان کجاست؟ مادرشان با خنده گفتند: نگفتم همسرت از بی لباسی‌ات تعجب خواهد کرد، به ندرت لباس تهیه می‌کرد و به کم‌ترین اکتفا می‌کرد و می‌گفت مگر من چند جسم دارم که چندین لباس بدوزم و بخرم؟

*نماز و مراقبه

*شخصیت اخلاقی: حبّ الهی

مهم‌ترین ویژگی شخصیت اخلاقی صدر را باید حب او به خدا و گریز از دنیاپرستی دانست. صدر در آخرین جلسه درس تفسیر خود که مصادف با آخرین ماه‌های حیات او بود، از حب خداوند و ذم دنیا سخن می‌گوید. اما این سخنان تنها یک بحث فکری و اخلاقی نیست، بلکه نشانگر حالات و روحیات صدر است و اینکه زیست روحی عالمان دینی چگونه باید باشد.

این بحث که مدرس والامقام است، پس از آنکه ساعتی به طرح مباحث فکری پرداخته و گویی می‌داند که دیگر درسی نخواهد داشت و به شاگردانش آخرین سخنان خود را می‌گوید، سخنانی که در عمق وجود او جای گرفته و از ژرفای حیات او بر زبان جاری می‌شود.

در آغاز به شاگردان خود می‌گوید که بیایید از عالم درون و از ریشه به ساحت وجدان و دل رو کنیم، وقتی با دل سخن بگوییم و قلب‌های خود را به جای اندیشه‌هایمان بر قرآن عرضه کنیم، خواهیم دید چه کسی که بر دل و جان ما فرمان می‌راند و در واقع دوستی و حبّ چه کسی بر دل‌های ما حاکم است.

از نظر صدر هر مهر و محبتی که بر دل بنشیند از دو حالت خارج نیست: دوستی‌های معمولی که محور همه خواسته‌ها و آرزوهای انسان قرار می‌گیرد. دوستی‌ها و محبت‌هایی که تمام وجود انسان را در بر می‌گیرد و هیچ چیز موجب فراموشی آن نمی‌شود و در واقع این حب، اساس همه فعالیت‌ها و حتی نگاه او به امور مختلف است.

از نظر صدر، دنیاطلبی منشأ همه گناهان است. حبّ دنیا نماز انسان را بی‌روح و روزه و سایر عبادات را از معنویت تهی می‌سازد. آنچه در بحث از حب خداوند مطرح است اینکه دنیا برای صدر اهمیت بیشتری دارد، زیست طلبگی است و اینکه عالمان دینی باید به پرهیز از دنیاطلبی توجه بیشتری داشته باشند، چرا که آن‌ها راهنمایان مردمان به سوی آخرت و در جایگاه هدایت خلق قرار گرفته‌اند.

ز نظر صدر، دنیا طلبی منشأ همه گناهان است. حبّ دنیا نماز انسان را بی روح و روزه و سایر عبادات را از معنویت تهی می‌سازد

برای صدر حیات و ممات علی(ع) الگویی تمام عیار است، چرا که آن امام همام عمری را با رنج‌های گوناگون سپری کرد و سال‌ها برای حفظ اسلام خانه نشین شد و اگر هم به هنگام مرگ فریاد بر آورد که «فزت و رب الکعبه» به این دلیل بود که عمری برای خدا کار کرد و لحظه مرگ خود را لحظه تعالی الهی به شمار آورد.

از نظر صدر، این دنیا مجموعه‌ای از اوهام است و دنیای یک طلبه نباید بخش کوچکی از این خیال و  وهم باشد.

*زهد و ساده زیستی

صدر از آغاز طلبگی دچار فقر و تنگدستی بود. حتی هنگامی هم که ازدواج کرد، تمکن مالی چندانی نداشت. خودش می‌گوید: «در روزگار تحصیل، در فقر شدید زندگی می‌کردم. با این حال، صبح که از خواب بر می‌خاستم، چنان مشغول تحصیل و مطالعه می‌شدم که همه چیز را از یاد می‌بردم، آنگاه که خانواده غذا درخواست می‌کردند، تازه سرگردان می‌شدم که چه کنم.»

هر چند با مرجعیت صدر، امکانات مالی نیز در اختیار او قرار گرفت، اما هرگز زندگی خود را از سطح یک طلبه معمولی بالاتر نبرد، در خورد و خوراک بر خود سخت می‌گرفت، گاه با خوردن نان خشکی خود را سیر می‌کرد، در اکثر اوقات از خوردن میوه هم خودداری می‌کرد. حتی برای مهمانان خود نیز میوه تهیه نمی‌کرد و همواره می‌گفت باید منتظر روزی بود که همه مردم توان خرید میوه را داشته باشند.

همسر شهید صدر درباره زهد و ساده زیستی او چنین می‌گوید: پس از ازدواج متوجه شدم که همه لباس‌های وی عبارت است از یک عبا، یک قبا و یک دشداشه سفید. پرسیدم باقی لباس‌هایتان کجاست؟ مادرشان با خنده گفتند: نگفتم همسرت از بی لباسی‌ات تعجب خواهد کرد، به ندرت لباس تهیه می‌کرد و به کم‌ترین اکتفا می‌کرد و می‌گفت مگر من چند جسم دارم که چندین لباس بدوزم و بخرم؟

*نماز و مراقبه

صدر توجه خاصی به عبادات خود داشت و برخی از عبادات خود را پنهانی انجام می‌داد تا کسی متوجه نشود، نماز خود را با حضور قلب می‌خواند و هنگامی برای نماز به پا می‌خاست که حضور قلب داشته باشد.

روزی به سیدکاظم حائری می‌گوید: وقتی فلسفتنا را نگاشتم، خواستم آن را به جماعة العلماء چاپ کنم، ولی به این دلیل که آنان نظراتی در جهت اصلاح و تعدیل کتاب داشتند صابون کوسه آر پی که از دید من پذیرفته نبود، ناگزیر به نام خودم به چاپ رساندم. اکنون که چاپ شده و مورد توجه عام و خاص قرار گرفته و نویسنده آن در همه جا مشهور شده و بلند آوازه،‌ گاهی وقت‌ها با خودم فکر می‌کنم اگر پیش از چاپ، از این شهرت و پذیرش آگاه بودم، آیا باز هم حاضر می شدم که کتاب را به نام جماعة العلماء چاپ کنم و از یاد نام خود بر روی کتاب خودداری کنم؟ این تردید در آمادگی نفس بر انجام کار، مرا به شدت ناراحت می‌کند!

صدر همیشه با وضو بود، از خواب هم که بیدار می‌شد تجدید وضو می‌کرد. سیدجعفر درباره نحوه نیایش پدرش صدر چنین می‌گوید: ایشان دعا را در حال نشسته بر سجاده‌شان می‌خواند و عادت داشتند به هنگام نماز، سر را با عرقچین، دستمال یا چفیه سبز رنگی می‌پوشاند و مفاتیح الجنان مخصوص خود را در دست می‌گرفتند. ایشان سر نماز صبح با صدای بلند مثل باران بهاری می‌گریستند و اگر می‌خواستم در آن حال بر ایشان وارد شوم، شدت توجه و انقطاع ایشان در نماز، مرا از این کار باز می‌داشت.

صدر همیشه با وضو بود از خواب هم که بیدار می‌شد تجدید وضو می‌کرد

*ارادت به اهل بیت

صدر به ائمه اطهار ارادت خاصی داشت. مادرش می‌گوید که در آغاز طلبگی هر روز به حرم امیرمؤمنان علی(ع) می‌رفت و پس از خواندن زیارت و نماز می‌نشست و به مسائل فکری و علمی می‌اندیشید و برای حل آن‌ها از آن مدینه علم یاری می‌طلبید، خودش می‌گفت که من در حرم آن حضرت در باب هیچ مسأله‌ای نیاندیشیده‌ام مگر آنکه آن مسأله برایم حل شد.

ارادت او به ائمه آن گونه بود که شب‌های جمعه به زیارت امام حسین(ع) می‌رفت. زمانی که زیارت عاشورا را می‌خواند چشمانش پر از اشک می‌شد. گاه که در حرم حسین بن علی(ع) به استغاثه می‌پرداخت، حالی پیدا می‌کرد که زائران پشت سر او می‌ایستادند و همراه او می‌گریستند.

*تواضع

رفتارهای صدر در سراسر زندگی پربارش آکنده از تواضع بود،  پد ضد عرق my dry همسرش می‌گوید هر‌ کس و در هر سطحی که بود وقتی به او رجوع و از او سؤال می‌کرد به دقت به پرسش او گوش فرا می‌داد تا پاسخ او را بدهد، فرقی نمی‌کرد که وی یک فرد کم سواد بود یا یک کاسب، یا یک طلبه سطح بالا.

سیدعبدالعزیز حکیم خاطره زیر را درباره او نقل می‌کند: «یادم هست در یازده سالگی کتاب بسیار کوچکی را درباره آموزش نماز نوشتم که بیشتر از 10 صفحه نمی‌شد، در عالم کودکی فکر کردم بهترین کسی که می‌تواند کتاب مرا تصحیح کند، آقای صدر است. روزی که نزد ایشان رفتم داشت درس خارج می‌داد، با آنکه مرتبه‌ام بسیار پایین بود ایشان بسیار محترمانه از من استقبال کرد و کتابم را گرفت و بعد از چند روز با تصحیحاتی که بر آن نوشته بود به من برگرداند  گفت: اگر پدرت این کتاب را چاپ نکرد، من حاضرم چاپ کنم، کسی را ندیدم که با یک کودک این طور رفتار کند.

منبع: صدر اندیشه؛ سیری در زندگی، آرا و اندیشه‌های شهید سیدمحمدباقر صدر اثر عبدالله نصری

شخصیت اخلاقی: حبّ الهی

مهم‌ترین ویژگی شخصیت اخلاقی صدر را باید حب او به خدا و گریز از دنیاپرستی دانست. صدر در آخرین جلسه درس تفسیر خود که مصادف با آخرین ماه‌های حیات او بود، از حب خداوند و ذم دنیا سخن می‌گوید. اما این سخنان تنها یک بحث فکری و اخلاقی نیست، بلکه نشانگر حالات و روحیات صدر است و اینکه زیست روحی عالمان دینی چگونه باید باشد.

این بحث که مدرس والامقام است، پس از آنکه ساعتی به طرح مباحث فکری پرداخته و گویی می‌داند که دیگر درسی نخواهد داشت و به شاگردانش آخرین سخنان خود را می‌گوید، سخنانی که در عمق وجود او جای گرفته و از ژرفای حیات او بر زبان جاری می‌شود.

در آغاز به شاگردان خود می‌گوید که بیایید از عالم درون و از ریشه به ساحت وجدان و دل رو کنیم، وقتی با دل سخن بگوییم و قلب‌های خود را به جای اندیشه‌هایمان بر قرآن عرضه کنیم، خواهیم دید چه کسی که بر دل و جان ما فرمان می‌راند و در واقع دوستی و حبّ چه کسی بر دل‌های ما حاکم است.

از نظر صدر هر مهر و محبتی که بر دل بنشیند از دو حالت خارج نیست: دوستی‌های معمولی که محور همه خواسته‌ها و آرزوهای انسان قرار می‌گیرد. دوستی‌ها و محبت‌هایی که تمام وجود انسان را در بر می‌گیرد و هیچ چیز موجب فراموشی آن نمی‌شود و در واقع این حب، اساس همه فعالیت‌ها و حتی نگاه او به امور مختلف است.

از نظر صدر، دنیاطلبی منشأ همه گناهان است. حبّ دنیا نماز انسان را بی‌روح و روزه و سایر عبادات را از معنویت تهی می‌سازد. آنچه در بحث از حب خداوند مطرح است اینکه دنیا برای صدر اهمیت بیشتری دارد، زیست طلبگی است و اینکه عالمان دینی باید به پرهیز از دنیاطلبی توجه بیشتری داشته باشند، چرا که آن‌ها راهنمایان مردمان به سوی آخرت و در جایگاه هدایت خلق قرار گرفته‌اند.

ز نظر صدر، دنیا طلبی منشأ همه گناهان است. حبّ دنیا نماز انسان را بی روح و روزه و سایر عبادات را از معنویت تهی می‌سازد

برای صدر حیات و ممات علی(ع) الگویی تمام عیار است، چرا که آن امام همام عمری را با رنج‌های گوناگون سپری کرد و سال‌ها برای حفظ اسلام خانه نشین شد و اگر هم به هنگام مرگ فریاد بر آورد که «فزت و رب الکعبه» به این دلیل بود که عمری برای خدا کار کرد و لحظه مرگ خود را لحظه تعالی الهی به شمار آورد.

از نظر صدر، این دنیا مجموعه‌ای از اوهام است و دنیای یک طلبه نباید بخش کوچکی از این خیال و  وهم باشد.

*زهد و ساده زیستی

صدر از آغاز طلبگی دچار فقر و تنگدستی بود. حتی هنگامی هم که ازدواج کرد، تمکن مالی چندانی نداشت. خودش می‌گوید: «در روزگار تحصیل، در فقر شدید زندگی می‌کردم. با این حال، صبح که از خواب بر می‌خاستم، چنان مشغول تحصیل و مطالعه می‌شدم که همه چیز را از یاد می‌بردم، آنگاه که خانواده غذا درخواست می‌کردند، تازه سرگردان می‌شدم که چه کنم.»

هر چند با مرجعیت صدر، امکانات مالی نیز در اختیار او قرار گرفت، اما هرگز زندگی خود را از سطح یک طلبه معمولی بالاتر نبرد، در خورد و خوراک بر خود سخت می‌گرفت، گاه با خوردن نان خشکی خود را سیر می‌کرد، در اکثر اوقات از خوردن میوه هم خودداری می‌کرد. حتی برای مهمانان خود نیز میوه تهیه نمی‌کرد و همواره می‌گفت باید منتظر روزی بود که همه مردم توان خرید میوه را داشته باشند.

همسر شهید صدر درباره زهد و ساده زیستی او چنین می‌گوید: پس از ازدواج متوجه شدم که همه لباس‌های وی عبارت است از یک عبا، یک قبا و یک دشداشه سفید. پرسیدم باقی لباس‌هایتان کجاست؟ مادرشان با خنده گفتند: نگفتم همسرت از بی لباسی‌ات تعجب خواهد کرد، به ندرت لباس تهیه می‌کرد و به کم‌ترین اکتفا می‌کرد و می‌گفت مگر من چند جسم دارم که چندین لباس بدوزم و بخرم؟

 

*نماز و مراقبه


» نظر

عکس منتشر نشده از شیخ محمد خیابانی جدید

عکس منتشر نشده از شیخ محمد خیابانی جدید

روز 17 فروردین 1299 قیام مسلحانه شیخ محمد خیابانی علیه دولت وثوق‌الدوله در تبریز آغاز شد. وی از جمله مبارزینی بود که در سال‌های پایانی حکومت قاجار در نقاط مختلف کشور به مقابله با استعمار و استبداد پرداخت.

صدای شیعه: روز 17 فروردین 1299 قیام مسلحانه شیخ محمد خیابانی علیه دولت وثوق‌الدوله در تبریز آغاز شد. وی از جمله مبارزینی بود که در سال‌های پایانی حکومت قاجار در نقاط مختلف کشور به مقابله با استعمار و استبد


» نظر

تشدید فشار بر لبنانیها اینبار از طریق ماهواره! جدید

تشدید فشار بر لبنانی‌ها اینبار از طریق ماهواره! جدید

شرکت ماهواره ای مصری نایل ست، در راستای سیاستهای سعودی برای تحت فشار قرار دادن حزب الله لبنان و مقاومت، پخش برنامه های شبکه های تلویزیونی المنار، الجدید، ان بی ان و تلویزیون لبنان را متوقف کرد.

صدای شیعه به نقل از روزنامه اینترنتی "رأی الیوم": بینندگان لبنانی از چهارشنبه دیگر قادر به مشاهده اکثر شبکه های تلویزیونی خود روی ماهواره نایل ست نخواهند بود.
این توقف پخش برنامه ها، شامل شبکه های المنار، الجدید، ان بی ان و تلویزیون لبنان شده است.

به نظر می رسد که توقف پخش این شبکه های تلویزیونی لبنانی در ماهواره نایل ست در راستای مجموعه تصممیاتی است که پیشتر در زمینه رسانه ای علیه لبنان گرفته شده است، زیرا پیش از این شرکت ماهواره ای عرب ست پخش برنامه های تعدادی از شبکه های لبنانی را روی این ماهواره متوقف کرده، و دفاتر دو شبکه تلویزیونی سعودی العربیه و الحدث در لبنان بسته شد. 

پس از آن بحران انتشار یک کاریکاتور اهانت آمیز به لبنان در روزنامه الشرق الاوسط سعودی بحران آفرین شد، و باعث ورود خشمگین معترضان لبنانی به دفتر این روزنامه در مرکز بیروت شد.

تصمیم شرکت مصری نایل ست برای توقف پخش برنامه های شبکه های یاد شده، در آستانه سفر سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی به قاهره صورت گرفت.

تحلیلگران این اقدام را در راستای مجموعه اقدامات عربستان علیه محور مقاومت و رسانه های آن و به منظور تلاش برای کاستن از قدرت تاثیر گذاری این رسانه ها در جهان عرب و بیان حقایق توسط آنها می دانند.

شرکت های ماهواره ای نایل ست و عرب ست مدتی پیش از آغاز انقلابها در کشورهای عربی و بیداری اسلامی، از ترس تأثیرگذاری شبکه خبری العالم بر افکار عمومی در جهان اسلام، زیر فشارهای عربستان پخش برنامه های این شبکه را از ماهواره های خود متوقف کردند.

در همین حال، خبرگزاری دولتی لبنان اعلام کرد: اداره شرکت ماهواره ای نایل ست به وزارت ارتباطات لبنان لزوم توقف پخش برنامه های شبکه المنار از این ماهواره از ساعت هشت صبح روز پنجم آوریل جاری را ابلاغ کرده است.
اداره شرکت ماهواره ای نایل ست علت این امر را به زعم خود "اقدام المنار در نقض توافق با این شرکت و پخش برنامه های طایفه ای و فتنه انگیز" دانسته است.
دولت سعودی سایت شبکه تلویزیونی المنار لبنان در اینترنت را بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان علیه ریاض درپی اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز شیعه عربستان، فیلتر کرد.
شرکت ماهواره ای عرب ست بعد از فاجعه منی شبکه المنار را در کنار شبکه المیادین از ماهواره های خود حذف کرد. این شرکت سپس اعلام کرد که مرکز خود را از لبنان به اردن منتقل می کند.

"قاسم سوید" مدیرکل شبکه "ان بی ان" در تماس تلفنی با روزنامه لبنانی "السفیر" گفت که این شبکه فقط از ماهواره نایل ست پخش میشد و این اقدام خسارتهای فراوانی را به شبکه وارد می کند.
"ابراهیم فرحات" مدیرکل شبکه المنار نیز با خودداری از اظهارنظر درخصوص توقف پخش این شبکه از نایل ست به خاطر مذاکرات با طرف مصری، تأکید کرد که در صورت اجرایی شدن این تصمیم، پخش المنار از طریق ماهواره های دیگر ادامه می‌یابد.
"رمزی جریج" وزیر اطلاع رسانی لبنان هم به روزنامه السفیر گفت که تماس با مسؤولان نایل ست و همچنین سفیر مصر در لبنان برای اطلاع از دلیل این اقدام غافلگیر کننده در جریان است. وی با ابراز تعجب از اقدام نایل ست در مطلع کردن لبنان از این تصمیم 48 ساعت قبل از اجرای آن، تأکید کرد که همه کارهای لازم را برای حمایت از شبکه های لبنانی انجام خواهد داد.

منبع: پایگاه خبری شبکه العالم


» نظر

گناهی که مقدمه ی گناهان دیگر است! جدید

گناهی که مقدمه ی گناهان دیگر است! جدید

در اهمیت شناسایی مرض و بیماری همین کافی است که، محققان می گویند: اگر مردم آزمایش های غربالگری سرطان را انجام دهند، می توان از نیمی از مرگ های ناشی از سرطان جلوگیری کرد...

صدای شیعه: در اهمیت شناسایی مرض و بیماری همین کافی است که، محققان می گویند: اگر مردم آزمایش های غربالگری سرطان را انجام دهند، می توان از نیمی از مرگ های ناشی از سرطان جلوگیری کرد. یعنی اگر ما بتوانیم قبل از رشد یک ویروس یا مرض در بدنمان آن را شناسایی کنیم می توانیم آن را کنترل و برطرف کنیم و برعکس آن هم می شود یعنی اگر انسان، خود را کنترل نکند و بیماری خود را تشخیص ندهد، بعضی مواقع آن بیماری آنقدر پیشرفت می کند که باعث مرگ آن طرف می شود.

بعضی مواقع بیماری ها مربوط به جسم انسان می باشد که باید به دنبال اصلاح آن باشیم ولی بعضی مواقع دیگر، انسان دارای بیماری روحی می باشد همانگونه که خداوند در قرآن فرموده است: «فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً» در دلهای آنان یک نوع بیماری است خداوند بر بیماری آنان افزوده (1)، بر این افراد لازم است سریع به دنبال شناسایی مرض خود رفته و آنرا برطرف کنند تا باعث مرگ و هلاکت آنها نشود.

در آیه 125 سوره توبه به این مطلب اشاره شده است که کسانی که بیماری روحی داشته اند و آن را برطرف نکرده اند این بیماری پیشرفت کرده و به حالت سخت (کفر") مرده اند «وَأَمَّا الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ فَزادَتهُم رِجسًا إِلى رِجسِهِم وَماتوا وَهُم کافِرونَ» و امّا آنها که در دلهایشان بیماری است، پلیدی بر پلیدیشان افزوده؛ و از دنیا رفتند در حالی که کافر بودند. (2)
مرض روحی را به گناه تعبیر می کنند و گناه به معنى خلاف است و در اسلام هر کارى که برخلاف فرمان خداوند باشد، گناه محسوب مى شود، هیچ گناهی کوچک نیست چون گناه نافرمانی بزرگی چون خداست. رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله در سخنى به ابوذر فرمودند: «لاتنظر الى صغر الخطیئة و لکن انظر الى من عصیته»؛ کوچکى گناه را ننگر، بلکه بنگر چه کسى را نافرمانى مى کنى! (3)
توهین کردن به دیگران علاوه بر آنکه مقدمه ای بر توهین کردن به خود شخص می باشد، همچنین باعث کینه توزی و غضب و خشم دیگران نیز می شود
روزی حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله در شأن ماه رمضان سخن مى گفت، على علیه السلام بپاخاست و پرسید: بهترین اعمال در این ماه چیست؟ رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله در پاسخ فرمودند: الوَرَعُ عن مَحارم اللّه بهترین عمل دراین ماه، پرهیز از گناه است. این روایت به ما می فهماند که یکی از بزرگترین وظیفه هر کسی شناخت و پرهیز از گناه می باشد. (4)
گناهی مقدمه ی گناهان دیگر
همانگونه که ضعف بدن انسان، زمینه بسیاری از مریضی ها می باشد، بعضی از عیوب زمینه و مقدمه دیگر گناهان می باشد که یکی از این گناهان که باعث گناهان دیگری می شود اهانت کردن است. 
توهین کردن به دیگران علاوه بر آنکه مقدمه ای بر توهین کردن به خود شخص می باشد، همچنین باعث کینه توزی و غضب و خشم دیگران نیز می شود. 
شخصی از قبیله بنی تمیم به خدمت پیامبر رسید و عرض کرد مرا موعظه کنید. در بین مواعظ حضرت این جمله بود: به مردم فحش مده که باعث دشمنی آن ها می شود. «إِنَّ رَجُلًا مِنْ بَنِی تَمِیمٍ أَتَى النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله فَقَالَ أَوْصِنِی فَکَانَ فِیمَا أَوْصَاهُ أَنْ قَالَ لَا تَسُبُّوا النَّاسَ فَتَکْتَسِبُوا الْعَدَاوَةَ بَیْنَهُمْ».(5) 
حرمت شکنی های امروزی
یکی از مواردی که بسیار مهم است و باید به آن پرداخت بحث حرمت گذارى و حرمت شکنى است. چیزى که الآن متأسفانه گریبانگیر افراد است. راحت آبروى همدیگر را مى ریزند. راحت مقدسات را مى شکنند. خیلى خیلى راحت! خداوند در باب اهمیت احترام به همدیگر میفرماید: وقتی به نزد هم می روید به همدیگر درود بفرستید «وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّه» (6) ما حق نداریم اسم همدیگر را با لقب بگوییم. «وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ» (7) حدیث داریم پیغمبر حتى بچه ها را با کنایه صدا مى زد، یعنى با احترام نام آنها را می برد.
اگر به انسانهایی که توهین میکنند توجه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که اینها افرادی ضعیف النفس و بی اراده هستند که بعضی مواقع بخاطر نداشتن قدرت کنترل خود و بعضی مواقع هم افراد بخاطر بی منطقی و دلیل محکم نداشتن، توهین میکنند و قرآن در سوره هود آیه 91 می فرماید: مخالفان انبیا، دلیل و منطق ندارند و منطق آنان توهین، شکنجه و کشتار است
باید افراد هم در خانه و هم در جامعه به همدیگر احترام بگذارند و با نام های نیکو همدیگر را صدا بکنند، ابوحمزه می گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می فرمود: «اِذا قال َ الرَّجُل لاِ خیه ِ المُؤمِن ِ اُف ٍّخَرَج َ مِن وِلایَتِه ِ وَ اِذا قال َ: اَنت َ عَدُوّی کَفَرَ اَحَدُهُما وَ لا یَقبَل اللهُ مِن مُؤمِن ٍ عَمَلاً وَ هُوَ مُضمِرٌعَلی " اَخیه ِ المُؤمِن ِ سُوءاً» (هنگامی که مردی به برادر مؤمن خود بگوید: «اف ّ»، از پیوند دینی با او خارج شده و هر گاه به او بگوید: تو دشمن منی یکی از آن دو کافر شده اند، و خداوند از هر مؤمنی که نیت بد به برادر مؤمنش در دل دارد هیچ عملی را نمی پذیرد). (8)
در نهج البلاغه می خوانیم که علی (علیه السلام) به جمعی از یارانش که پیروان معاویه را در ایام جنگ صفین دشنام می دادند حضرت امیر علیه السلام از این کار آنها ناراحت شد و به آنها فرمود «إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِینَ وَ لَکِنَّکُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَکَرْتُمْ حَالَهُمْ کَانَ أَصْوَبَ فِی الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِی الْعُذْرِ وَ قُلْتُمْ مَکَانَ سَبِّکُمْ إِیَّاهُمْ .... من خوش ندارم که شما فحاش باشید، اگر شما به جای دشنام، اعمال آنها را برشمرید و حالات آنها را متذکر شوید (و روی اعمالشان تجزیه و تحلیل نمائید) به حق و راستی نزدیکتر است و برای اتمام حجت بهتر. (9)
ادعای شیعه بودن در جامعه ای که راحت توهین می کنند
حالا سوال این است که در جامعه ای که افراد ادعای شیعه امیرالمومنین و ائمه علیهم السلام دارند، چرا بعضی مواقع در عمل مخالف دستورات آن بزرگواران عمل می کنند و باعث سرافکندگی و آبروریزی ائمه علیهم السلام می شوند؟ همانگونه که امام صادق علیه السلام، خطاب به شیعیان فرمودند: «معاشر الشیعة کونوا لنا زینا و لاتکونوا علینا شینا، قولوا للناس حسنا و احفظوا السنتکم و کفوها عن الفضول و قبیح القول»؛ ای گروه شیعیان! همواره زینت ما باشید و مایه ننگ ما نگردید، با مردم نیک سخن گویید، مراقب زبان خود باشید و آن را از گفتار بیهوده و زشت باز دارید. (10) آیا وقتی که حضرت علی علیه السلام راضی به توهین به دشمنان و قاتلین شیعه نبود می تواند راضی به توهین به یک شیعه می باشد؟
کسی که به پدر و مادرش دشنام بدهد ملعون و دور از رحمت الهی است از حضرت سوال شد، چگونه انسان به پدر و مادرش دشنام می دهد؟ فرمود: شخص به پدر دیگری فحش می دهد او هم پدر او را دشنام می گوید
اگر به انسانهایی که توهین می کنند توجه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که اینها افرادی ضعیف النفس و بی اراده هستند که بعضی مواقع بخاطر نداشتن قدرت کنترل خود و بعضی مواقع هم افراد بخاطر بی منطقی و دلیل محکم نداشتن، توهین می کنند و قرآن در سوره هود آیه 91 می فرماید: مخالفان انبیا، دلیل و منطق ندارند و منطق آنان توهین، شکنجه و کشتار است. (11)
این توهین را خیلی جدی بگیرید
یکی از موارد توهین که متاسفانه در جامعه وجود دارد توهین به پدر و مادر است، که خداوند به صراحت در قرآن از آن نهی کرده است و فرموده: «فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَریماً» کمترین اهانتی به آنها روا مدار! و بر آنها فریاد مزن! و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو! (12) این یک نوع توهین به پدر و مادر است و یک نوع دیگر این است که فرزند به پدر و مادر دیگران توهین کند، در روایتی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که ایشان فرمودند: «کسی که به پدر و مادرش دشنام بدهد ملعون و دور از رحمت الهی است از حضرت سوال شد، چگونه انسان به پدر و مادرش دشنام می دهد؟ فرمود: شخص به پدر دیگری فحش می دهد او هم پدر او را دشنام می گوید.» (13)
کلام آخر:
ما شیعیان همانگونه که امام صادق علیه السلام فرمودند باید باعث زینت و سربلندی ائمه علیهم السلام باشیم و از هر کاری که باعث خجالت و ناراحتی آن بزرگواران میشود دوری بگزینم، و یکی از رجس و پلیدی ها، بداخلاقی و توهین به یکدیگر است که در مواقع و جاهای مختلف ظهور و بروز دارد. 
ان شاء الله در خانه و در جامعه با یکدیگر با قول کریم و اخلاقی نیکو و بدون توهین برخورد کنیم و این را بدانیم که توهین کردن نشانه یک انسان ضعیف و بی منطق است .
پی نوشت ها:
1. توبه / 10.
2. توبه / 125.
3. الأمالی (للطوسی)/النص/ ص528
4. فضائل أمیر المؤمنین علیه السلام/ص: 236.
5. کافی، ج2/ ص360.
6. نساء/ 86 .
7. حجرات/ 11.
8. الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص: 361.
9. نهج البلاغه / خطبه 206
10. شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار علیهم السلام/ ج 3/ ص: 586.
11. تفسیر نور/ ج 4 / ص 113 .
12. اسراء/ 23.
13. المحجه البیضاء، ج5، ص218

سیدعبدالحمید طباطبایی 


منبع : تبیان


» نظر

نرم افزار مجموعه آثار سیدمرتضی علم الهدی تولید شد جدید

نرم افزار مجموعه آثار سیدمرتضی علم الهدی تولید شد جدید

نرم افزار مجموعه آثار سید مرتضی علم الهدی مشتمل بر کتاب هایی همچون الملخص فی أصول الدین و تنزیه الأنبیاء تولید شد.

صدای شیعه: نرم افزار مجموعه آثار سید مرتضی علم الهدی رحمه الله توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و عرضه شد.

این نرم افزار با 29 عنوان کتاب در 49 جلد از آثار سید مرتضی علم الهدی و دیگر آثار مرتبط با ایشان در موضوعاتی همچون علوم قرآنی، عقاید شیعه امامیه، امامت، مهدویت، فقه، اصول فقه، حدیث و شعر هم اکنون در دسترس پژوهشگران و محققان قرار دارد.

تنزیه الأنبیاء، الشافى فى الإمامة، تلخیص الشافی، المقنع فی الغیبة، الملخص فی أصول الدین، الذخیرة فی علم الکلام، دفاع از تشیع، جمل العلم و العمل، شرح جمل العلم و العمل، الانتصار، مسائل الناصریات، إجماعات فقهاء الإمامیة، الذریعة إلى أصول الشریعة، رسائل الشریف المرتضى، أمالی المرتضى، الدیوان و ... از جمله کتب ارائه شده در این نرم افزار است.

همچنین این نرم افزار با بهره گیری از قالب کتابخانه لفظی نور نسخه 2.1، امکاناتی همچون امکان انتخاب فهرست درختی و گزینشی و ارتباط آنها با متن، به همراه قابلیت تطبیق دوسویه متن و فهرست، امکان محدود کردن دامنه متن و فهرست کتب به موارد دلخواه، امکان فهرست‌ سازی توسط علائم عمومی جهت تهیه فهرست های پویا و متنوع از کلمات، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت نامه با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات، قابلیت انتقال متن دلخواه به word، امکان دسترسی به اطلاعات مفیدی در باره نسخه شناسی هر یک از کتب و ... را در خود جای داده است.

این گزارش در باب شرح حال سید مرتضی می افزاید: این عالم بزرگوار بعد از درگذشت استادش مفید، زعامت دینى جامعه امامى را بر عهده گرفت. افزون بر این، وى مقام نقیب النقبایى طالبیان بغداد و حق حکم بر رد مظالم و امارت الحاج را برعهده داشت و همین مسئله، باعث ارتباط او با سه تن از خلفاى عباسى، به نام هاى «طائع» ( 363- 381 ق)، « قادر» ( 381- 422 ق) و« قائم» ( 422- 467 ق) شد.

گفتنی است، سید مرتضى از جامعیتى کم نظیر برخوردار بود؛ به گونه‏ اى که همگان بر فضل و دانش و بزگوارى وى اتفاق نظر داشتند. او با وجود تصدى مناصب حکومتى به مدت سى سال، از پرکارترین نویسندگان بود و تألیفات بسیارى در زمینه ‏هاى مختلف علمى از وى به جا مانده است.


» نظر

چگونه کهنگی ها را از دل بزداییم؟ جدید

چگونه کهنگی ها را از دل بزداییم؟ جدید

همانطور که بدن انسان گاهی سالم است و گاهی مریض، دل انسان هم گاهی سالم و گاهی مریض می شود. گاهی آنقدر دل نورانی می شود که تعبیر "حرم الله" در وصف آن بکار برده می شود و گاهی آن چنان سخت و قسی می شود که با تعبیر "سخت و سنگین" توصیف می شود. انسان با توجه به آیات قرآن می تواند به این حقیقت دست یابد.

محمد امیری نژاد/کارشناس حوزه

 

صدای شیعه: برای هر عاقلی روشن است که آدمی دارای دو ساحت است: درون و برون: ساحت برون مربوط به ظاهر و اعضاست و ساحت درون، مربوط به قلب. بعضی از کارهای خوب و بد را ما با اعضا و جوارح انجام می دهیم مانند نماز و روزه، یا دروغ و غیبت و... و بعضی را از طریق قلب مانند محبت و ایمان یا کبر و حسد و نفاق و...

جایگاه قلب در آیات

از آنجایی که به تعبیر روایات قلب انسان به منزله ی پادشاه و حکمران بدن است و هر آنچه را که قلب دستور دهد اعضا و جوارح انجام می دهند، قرآن به قلب توجه خاصی داشته و این دروازه ورود اعمال را در آیات زیادی مورد بررسی قرار داده است. گاهی می فرماید: «آنچه در دلهایتان است (مانند کفر، نفاق و ریا و..) چه آنها را آشکار سازید و چه پوشیده دارید، خداوند شما را به آنها محاسبه می فرماید» (بقره، 284). 
گاهی می فرماید: «خدا از آنچه دلهایتان کسب کرده شما را بازخواست خواهد فرمود». در آیه ای می فرماید: «در آن روز که مال و فرزندان سودى نمى بخشد، مگر کسى که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید!» (شعراء، 88 - 89). یعنی تنها دل سالم است که در قیامت دستگیر انسان است: «خدا بر دلها و گوشهاى آنان مهر نهاده و بر چشم هایشان پرده اى افکنده شده » (بقره، 7) و در جایی دیگر می فرماید: «اعمالشان چون زنگارى بر دلهایشان نشسته است» (مطففین، 14). 
این ها گوشه ای از تعبیراتی است که قرآن در مورد قلب و دل انسان بکار می برد.

ارتباط مداوم با دانشمندان و علماى صالح، خودسازى و تهذیب نفس، پرهیز از گناه و مخصوصا غذاى حرام، و یاد خدا کردن به انسان شرح صدر داده و قلب او را مانند آینه زلال و شفاف می کند

جایگاه قلب در روایات

امام هشتم علیه السلام می فرمایند: «همانا برای خداوند در میان بندگانش آئینه ای است و آن دل است، پس محبوب ترین دل ها نزد او صاف ترین و سخت ترین و نرم ترین آنهاست: در دین خدا سخت ترین دل باشد، و از گناهان پاکیزه ترین دل باشد و بر برادران ایمانی نازکترین دل باشد.» (نمونه معارف اسلام، ج 15، ص 185)
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «دل حرم خداست، پس در حرم خدا، غیر خدا را ساکن مکن». (بحار الانوار، ج 70، ص 25)
در بیانی امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید: «همانا این دلها ملول و افسرده می شود، همانطور که بدن ها خسته می شود، پس برای طراوت آنها در پی حکمت ها و دانش های نو و شگفت آور باشید». (نهج البلاغه، کلمات قصار، 89)
در روایتی دیگر می فرمایند: «آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تن، تقوای دل است.

بیماری قلب چیست؟

قرآن تعبیراتی درباره ی بیماریهای قلب انسان دارد از قبیل: مرض، قصاوت و سنگینی، زنگار و ... که همه ی این ها دلایلی دارد که تبیین شده است. 
امام صادق(علیه السلام) فرمودند: پدرم [امام باقر] علیه السلام بارها می فرمود: هیچ چیز برای قلب زیان بارتر از گناه نیست، چه آن که قلب با گناه می آمیزد و بر گناه اصرار می ورزد تا آن که گناه بر قلب چیره می شود و سر انجام آن را وارونه می کند. (نمونه معارف اسلام، ج 15، ص 184)
انسانها در پذیرش حق و درک مطالب یکسان نیستند، بعضى با یک اشاره لطیف یا یک کلام کوتاه حقیقت را به خوبى درک مى کنند، یک تذکر آنها را بیدار مى سازد، و یک موعظه و اندرز در روح آنها طوفانى بپا مى کند، در حالى که بعضى دیگر شدیدترین خطابه ها و گویاترین دلائل و نیرومندترین اندرز و مواعظ در وجودشان کمترین اثرى نمى گذارد، و این مساله ساده اى نیست (تفسیر نمونه، ج 19، ص: 427). آنچه باعث زنگار گرفتن قلب و قساوت آن می شود، جهل و گناه و لجاجت و جدال و مراء وهمنشینى با بدان و فاجران و مجرمان و دنیاپرستى و هواپرستى است.(تفسیر نمونه، ج 19، ص 428)

درمان بیماری قلب

با تعبیراتی که در این روایت آمده می توان دریافت که قلب انسان دارای چند ویژگی است:
1. حرم الله است. 2. گناه بزرگترین بیماری قلب است. 3. پاکترین قلب ها، قلبی است که از گناه رهیده باشد 4. برای رهیدن از گناه باید در پی حکمت ها و دانش های نو و شگفت آور بود. 
قرآن بهترین راه چاره و درمان امراض قلب را در ذکر و یاد خدا خلاصه می کند و می فرماید: «آگاه باشید که با یاد خداوند دلها آرام می گیرد» (رعد- 28). براى به دست آوردن شرح صدر و رهایى از قساوت قلب باید به درگاه خدا روى آورد تا آن نور الهى که پیامبر وعده داده در قلب بتابد، باید آئینه قلب را از زنگار گناه صیقل داد و سراى دل را از زباله هاى هوا و هوس پاک کرد تا آماده پذیرایى محبوب گردد. (تفسیر نمونه، ج 19، ص 429) 
ارتباط مداوم با دانشمندان و علماى صالح، خودسازى و تهذیب نفس، پرهیز از گناه و مخصوصا غذاى حرام، و یاد خدا کردن به انسان شرح صدر داده و قلب او را مانند آینه زلال و شفاف می کند.

خانه تکانی دل

انسان باید از دنیای پیرامون خود عبرت بگیرد که عبرت گرفتن کار افراد عاقل و فهیم است. از درختان، کوه ها، دشت و صحرا و ... و فصول سال. 
بهار که می آید درختان از هر گونه کهنگی که در طول سال بر آنها نشسته است جدا می شوند، از برگ های کهنه و کدر، از کثیفی ها و آلودگی ها. صاف و پاکیزه می شوند مانند ظرفی که از ناپاکی ها خالی شده است. آماده می شوند برای دریافت زیبایی، طراوت و جلوه های زیبای الهی. ما هم از این روند طبیعت درس بگیریم و دل ها را با یاد خدا از هر چه ناپاکیست بشوییم. زنگارها را بزداییم و فصلی نو در اندازیم. تصمیم بگیریم که طراوت و شادابی دل را که شرط آن ذکر و یاد خداست، برای همیشه داشته باشیم و با دروغ و غیبت و دورویی و کینه به دل داشتن از دیگران باعث مردن و بی طراوتی و بی نشاطی دل نشویم.

کلام آخر

قلب دروازه ایست که هر آنچه انسان انجام می دهد باید از این دروازه بگذرد تا به عمل (چه خوب و چه بد) درآید. پس انسان برای رها شدن از بیماریهای قلب و آرام شدن آن باید که همیشه و همه جا به یاد و ذکر خدا مشغول باشد تا زنگارها زدوده شود و به حرم امن الهی تبدیل گردد.


» نظر
   1   2      >