سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقدامات ننگین آل‎سعود نسبت به جمهوری اسلامی ایران

اقدامات ننگین آل‎سعود نسبت به جمهوری اسلامی ایران

رژیم آل سعود با راه اندازی شبکه ام بی سی فارسی بار دیگر هجمه جدید فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخت.

شبکه‌ای فارسی « MBC Persia » (ام‌بی‌سی پرشیا) که زیر مجموعه شبکه های مرکز رسانه‌ای خاورمیانه «ام.بی.سی» (MBC) است، امشب کار خود را به طور رسمی آغاز کرد. در این گزارش به بررسی سابقه و اهداف پشت پرده آن می پردازیم.

معرفی شبکه MBC

مرکز پخش رسانه ای خاورمیانه (Middle East Broadcasting Center) به اختصار «MBC» متعلق به ولید بن ابراهیم آل ابراهیم از شاهزادگان آل سعود است؛ شرکتی که هیچ گاه لیست سهامدارانش به طور عمومی منتشر نشده اما همه به وابستگی آن به خاندان سلطنتی آل سعود اشراف دارند. عبدالعزیز بن فهد «برادرزاده ولید ابراهیم مؤسس ام بی سی» 50 درصد از سهام ام بی سی را در اختیار دارد گفته شده که بسیاری از برنامه‌های ام بی سی را او تأمین کرده و نفوذ بسیاری در العربیه دارد.

 

م بی سی در تابستان 1991 میلادی از سوی ولید بن ابراهیم «برادر همسر سوم ملک فهد، پنجمین پادشاه عربستان سعودی و هشتمین فرزند «عبدالعزیز آل سعود» بنیانگذار عربستان جدید» اولین شبکه تلویزیونی خود را در لندن تأسیس کرد.

با وجود آنکه خاندان سعودی به نوعی همیشه مساله دخالت در شبکه های ام بی سی را رد می کنند، اما این شبکه ها به طور مستقیم از سوی خاندان پادشاهی سعودی اداره می‌شود و همان سیاست های این خاندان در شبکه شبکه های امی بی سی به ویژه شبکه خبری العربیه پیاده سازی می شود. شبکه‌های ام بی سی در زمان مرگ اعضای خاندان پادشاهی سعودی برنامه‌های خود را به حالت تعلیق در می‌آورند.

این شرکت دارای 11 شبکه رادیویی و تلویزیونی است که از طریق ماهواره‌های عرب ست، نایلست و یاهست قابل دریافت است. هر کدام از شبکه ها سیاست های و خط مشی خاصی را دنبال می کند که به طور نمونه می توان به شبکه خبریه العربیه که به نوعی رقیب الجزیره و بی‌بی‌سی عربی است، اشاره کرد.

ام‌بی‌سی 1، ام‌بی‌سی 2، ام‌بی‌سی 3، ام‌بی‌سی 4، ام‌بی‌سی اکشن، ام‌بی‌سی مکس، ام‌بی‌سی درام، ام‌بی‌سی مصر، العربیه، ام‌بی‌سی پرشیا و ام‌بی‌سی رادیو یازده شبکه شرکت مرکز پخش رسانه ای خاورمیانه است.

 

ام‌بی‌سی پرشیا

ام‌بی‌سی پرشیا زیر مجموعه‌ای از مرکز رسانه‌ای خاورمیانه است که با هدف تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های ایرانی در روز چهارشنبه 9 ژوئیه سال 2008 برابر 19 تیر ماه 1387 ساعت یازده و نیم به وقت گرینویچ پخش برنامه‌های خود را آغاز کرد و در مرداد 1392 شمسی به کار خود پایان داد.

این شبکه فعالیت های خود را از 6 اکتبر 2018 ساعت 3:30 بعد از ظهر به وقت گرینویچ با شعار با شعار «سرگرمی بی‌انتها» از سر می‌گیرد.

تبلیغات ام بی سی به زبان فارسی با عنوان ام بی سی پرشیا، از هفتم فروردین ماه 1387 شمسی در حاشیه کنسرت گوگوش ‏و در قالب یک تابلوی بزرگ که رو به روی ساختمان این کانال در مدیا سیتی دبی نصب شده بود، آغاز شد‏.‏

بررسی سریال های ام بی سی پرشیا

این شبکه سیاست های ام بی سی ‏2‏ و 4 را ادامه می دهد با این تفاوت که فیلم ها به جای زیر نویس، به زبان فارسی دوبله می شدند‏.‏

آناتومی گری[1]، ان‌سی‌آی‌اس: لس آنجلس[2]، خاطرات خون‌آشام[3]، عاصی[4]، نور[5] برخی از سریال های مهمی هستند که از شبکه ام بی سی پرشیا پخش شده است.

 

انتشار پی در پی و بی‌وقفه سریال‌ها امریکایی و ترکیه‌ای در رسانه‌های ام بی سی، از چند جنبه قابل بررسی بوده که فقط به چند بخش آن به صورت مختصر اشاراتی داریم.

البته پیش از آن باید گفت که تفریح، سرگرمی و آموزش از ویژگی‌ها و وظایف رسانه‌ها به حساب می‌رود و بیشتر متخصصان رسانه‌ای و هنری بر این باور هستند که برنامه‌های تفریحی و سرگرم‌کننده‌ای رسانه‌ها باید جنبه‌ آموزشی و فرهنگی داشته باشد.

با این وصف، انتشار سریال‌های امریکایی و ترکیه‌ای، هر چند جنبه‌ تفریحی دارند، اما از لحاظ فرهنگی و آموزشی آنگونه که انتظار می‌رود، تأثیر مثبت بر افکار و زندگی مخاطبان نگذاشته است، حتی در بسیاری موارد دیده شده که تأثیر منفی عمیقی در روح و روان اجتماعی مخاطبان از خود بر جا گذاشته است.

ورود موجی از سریال آن‌هم از دو کشور خاص، خود سوال‌برانگیز و قابل تأمل است، مخاطبان فقط به فرهنگ، هنر و آثار هنری آمریکا و ترکیه ضرورت ندارند، بلکه باید با فرهنگ‌ها، آداب و شیوه‌های زندگی اجتماعی و فرهنگی کشورهای دیگر نیز آشنا شوند.

از سوی دیگر، بسیاری از موارد فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی در برخی سریال‌های آمریکایی و ترکیه‌ای، از لحاظ سبک و محتوا با زندگی مخاطبان نه تنها هماهنگ نیست، بلکه در برخی موارد باهم تضاد هم دارند.

از این رو، پخش چنین سریال‌ها به صورت یکبارگی به جای آنکه بر روان مخاطبان تأثیرات مثبت بگذارد، با پیامدهای منفی همراه بوده و از لحاظ رفتارهای اجتماعی مردم را با چالش بزرگی مواجه خواهد کرد، زیرا الگوبرداری مستقیم از سوی برخی بینندگان در بسیاری موارد در تضاد با سنت و آداب اجتماعی مخاطبان قرار گرفته و چالش اجتماعی ایجاد می‌کند.

فیلم‌نامه‌های برخی سریال‌های ترکیه‌ای با اینکه با فرهنگ، ارزش‌ها و هنجارهای مخاطبان مطابقت ندارد، از بی‌محتوایی و بی‌کیفیتی داستانی نیز رنج می‌برد و فقط جنبه تفریحی دارد که در بسیاری موارد در تضاد با هنجارها و ارزش‌های دینی و مذهبی افغانستانی‌ها است.

نتیجه

با یک بررسی کوچک و مطالعه اقدامات عربستان نسبت به جمهوری اسلامی ایران به دشمن بودن این کشور پی خواهیم برد. رژیم آل سعود به تبع اربابان آمریکایی و غربی خود در زمینه های اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی به جنگ با ایران پرداخته است. شبکه های بی بی سی فارسی، ایران اینترنشنال، من و تو، کانال یک آمریکا، شبکه تلویزیونی تپش و جم برخی از شبکه های هستند که کشورهای مختلف نظیر آمریکا، انگلیس و برخی از کشورهای عربی نظیر عربستان و امارات با حمایت از آنان درپی ضربه زدن به ایران اسلامی هستند. هدف همه این کشورها در سرنگونی جمهوری اسلامی ایران خلاصه می شود اما نکته مهم آن است که از هر ابزاری برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده می کنند. فریب جوانان با تحریک انواع شهوت ها از عمده فعالیت های آن ها محسوب می شود بنابراین دشمنان با تشکیل اتاق فکرهای به این نتیجه رسیده اند که پس از تعطیلی شبکه ام بی سی پرشیا بار دیگر با حمایت مالی و فکری باید به ایران حمله و جوانان را تحریک کنند.

 

شمنان به خوبی می دانند که رمز موفقیت و قدرت هر کشوری جوانان آن کشور است بنابراین از سوی بارها مقام معظم رهبری بر حمایت از جوانان تاکید کرده اند و از سوی دیگر دشمنان با تمسک به هر وسیله ای درپی فریب جوانان هستند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان، دوران کهنسالی انسان ها را ادامه همان روند جوانی از لحاظ معنوی‌، اخلاقی و روحی می‌داند و در این باره متذکر می‌شوند: «امکان ندارد که انسانی در جوانی در دورانی که عواطف و احساسات و خلقیات‌، در حال رویش و بالندگی و شکل گیری است غرق در مادیات و شهوات باشد‌، نه به فکر و یاد خدا‌، نه به فکر محبت خدا و محبت به اولیا، نه به فکر همگامی با اولیا‌، نه به یاد آدم‌های خوب و انسان های والا، بلکه با غفلت محض! بعد ناگهان که پیر شد‌، بگوید: از حالا آن طرفی می‌کنیم! بله‌، خدا دست رد به سینه کسی نمی‌زند‌، آدمی را که هفتاد سال هم گناه کرده باشد‌، به آن جاده به آن خط راه می‌دهند‌، اما نه آن گونه که ایشان بتواند حرکت آن چنانی و یک سیر موفقیت آمیز بکند‌، نه آن چنان که غرق بشود و نورانیت پیدا کند و ‏‎... دیگر نمی شود‌، مگر درجوانی درست عمل کرده باشید، مگر ازجوانی شروع کرده باشید‌، آن وقت می‌شود در پیری استفاده کرد.»

جوانان باید ضمن تمسک به سیره اهل بیت (علیهم السلام) و توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مراقب افتادن در دام های شبکه های رنگارنگی که دشمنان برای فریب آنان پهن کرده اند، باشند و قوه ایمان و عقیده خود را در برابر آنان حفظ کنند.

--------------------------------

[1] آناتومی گری (به انگلیسی: Grey"s Anatomy) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی در ژانر درام پزشکی است که از 27 مارس 2005 توسط شبکه ABC آمریکا پخش می‌شود. داستان اصلی این مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی چند دانشجوی پزشکی است که برای ادامه تحصیل و کسب تخصص جراحی به بیمارستان گریس شهر سیاتل، واشینگتن ایالت واشینگتن آمریکا (به انگلیسی: Seattle Grace Hospital) وارد می‌شوند. شخصیت اصلی داستان که در ضمن راوی داستان نیز هست، دختری به نام مردیت گری است.

[2] ان‌سی‌آی‌اس: لس آنجلس (به انگلیسی: NCIS: Los Angeles) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی با موضوع پلیسی است. این مجموعه که از مجموعه? ان سی آی اس منشعب شده‌است پخش خود را در22سپتامبر 2009 آغاز کرد. این سریال توسط شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پخش می‌شود. شبکه ام‌بی‌سی پرشیا این سریال را با دوبله فارسی پخش کرد.

[3] خاطرات خون‌آشام (به انگلیسی: The Vampire Diaries) یک مجموعه تلویزیونی فراطبیعی درام است که توسط کوین ویلیامسون و جولی پلک بر اساس مجموعه کتاب‌هایی با همین نام، به نوشته? ال جی اسمیت ساخته شده‌است.

[4] عاصی (به ترکی استانبولی: Asi) یک مجموعه? تلویزیونی درام ترکیه‌ای است که از سال 2007 تا 2009 توسط کانال دی پخش شد.

[5] نور نام مجموعه‌ای تلویزیونی ساخت کشور ترکیه می‌باشد که از سال 2005 تا 2007 شبکه کانال دی ترکیه پخش شد. نام اصلی این سریال نقره (به ترکی استانبولی: Gümü?)(به انگلیسی: Silver) می‌باشد، اما در شبکه‌های عربی‌زبان و شبکه? ام‌بی‌سی پرشیا با نام نور پخش می‌شود. این سریال از شبکه‌های ام‌بی‌سی 1 و ام‌بی‌سی 4 با دوبله عربی پخش شد. شبکه ام‌بی‌سی پرشیا این سریال را با دوبله فارسی پخش کرد.


» نظر