سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ضرورت حفظ رسم و رسوم مشایخ حوزه از سوی طلاب جدید

ضرورت حفظ رسم و رسوم مشایخ حوزه از سوی طلاب جدید

حضرت آیت الله سبحانی گفت: آیت الله بروجردی انسانی موسوعه و در ادبیات، بحث های فلسفی، رجال، فقه و دیگر زمینه ها استاد بود، 90 درصد این موارد مربوط به کار انسان است و تنها 10 درصد به استعداد مربوط می شود، طلاب و روحانیان باید رسم و رسوم مشایخ حوزه را حفظ کنند.

صدای شیعه: حضرت آیت الله جعفر سبحانی ازمراجع تقلید در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به مجاهدت های علمی حضرت امام خمینی(ره) گفت: حضرت امام در سال 1371 قمری یا 1330 شمسی تابستان به محلات رفته بودند.

وی افزود: پس از این که حضرت امام برگشتند بنده ازایشان پرسیدم که تابستان در محلات مشغول چه کاری بودید، ایشان فرمودند کارک این بود که ساعت 6 صبح قالیچه ای در حیاط می انداختم، کتاب ها را جمع کرده و مشغول نوشتن و مطالعه تا ساعت 12 بودم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که امام راحل عصرها یک ساعت مانده به غروب به مسجدی می رفتند و در آنجا برای جمعی درس اخلاق می گفتند، اظهار داشت: چنین مطالعه و تلاشی حضرت امام را بالا برد.

وی با انتقاد از زیاد بودن تعطیلات ادامه داد: با این تعطیلی ها مشکل است که انسان به آن درجه برسد، مگر این که واقعا افراد با مطالعات شخصی و خانوادگی تعطیلات را جبران کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به تلاش های حضرت آیت الله بروجردی در مسیر کسب علم ابراز داشت: آیت الله بروجردی مسأله ترتب را تدریس می کردند، ایشان فرمودند روزی پس از این که نماز مغرب و عشا را خواندم شروع به حل مسأله ترتب کردم یک مرتبه دیدم که اذان صبح شد و من تمام شب را مطالعه کرده بودم و رنج مطالعه را متوجه نمی شدم.

وی عنوان کرد: آیت الله بروجردی انسانی موسوعه و در ادبیات، بحث های فلسفی، رجال، فقه و دیگر زمینه ها استاد بود، 90 درصد این موارد مربوط به کار انسان است و تنها 10 درصد به استعداد مربوط می شود، طلاب و روحانیان باید رسم و رسوم مشایخ حوزه را حفظ کنند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: سابقا در ایام تعطیلات کتاب هایی همچون کشف المراد را تدریس می کردیم، زمانی ایام تعطیلی هم حوزه درس داشت اما درس های فوق العاده بود.


انتهای پیام 

» نظر