سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایرانیان به حج ابراهیمی لبیک میگویند، نه حج سعودی جدید

ایرانیان به حج ابراهیمی لبیک می‌گویند، نه حج سعودی جدید

ضرر 1/4 میلیارد دلاری عربستان با لغو سفر حجاج ایرانی / فریضه عبادی حج و حضور حجاج کشورهای مختلف در عربستان چه در موسم تمتع و چه در دیگر ایام سال برای عمره‌گزاری همواره تحت تأثیر مناسبات این کشور با سایر کشورها بوده است.

صدای شیعه: فریضه عبادی حج و حضور حجاج کشورهای مختلف در عربستان چه در موسم تمتع و چه در دیگر ایام سال برای عمره‌گزاری همواره تحت تأثیر مناسبات این کشور با سایر کشورها بوده است. از طرفی عربستان سال پرتنشی را در عرصه بین‌المللی از سر گذرانده و ادامه اتخاذ سیاست‌های ضد حقوق بشری این کشور جامعه جهانی را متأثر کرده است. این در حالی است که حج مهم‌ترین منبع گردشگری زیارتی عربستان به شمار می‌رود که طبق آخرین برآوردها سهم حجاج ایرانی در این گردش اقتصادی 1/4 میلیارد دلار بوده است. بنابراین درآمد حاصل از برگزاری حج امسال چندان برای عربستان قابل برنامه‌ریزی نیست. 
برگزاری مراسم حج امسال و تصمیم کشورها برای اعزام حجاج خود به سرزمین وحی در سایه حمایت از گروه‌های تروریستی و تکفیری، به اضافه لشکرکشی به یمن و کشتار مردم بی‌دفاع این کشور، همچنین اعدام شیخ نمر و سایر مخالفان حکومت آل سعود و سقوط جرثقیل و حادثه منا و قربانی شدن بیش از 4 هزار حاجی قرار دارد. برای کشور ما تعرض پلیس فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی و قطع یک‌طرفه روابط دیپلماتیک عربستان با کشورمان نیز به این موارد اضافه می‌شود که با بی‌توجهی و عزم جدی در دولت این کشور برای جبران خسارت ایران اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی بیش از گذشته در محاصره ابهامات و احتمالات قرار می‌گیرد، به طوری که شماری از نمایندگان مجلس و مسئولان بلند‌پایه کشور و بخش قابل‌توجهی از مردم خواستار لغو اعزام حجاج کشورمان به عربستان شدند. 
  
دست پیش عربستانی‌ها 
مشهورترین اظهارنظر در این خصوص مربوط به محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در زمستان سال گذشته بود. وی از لغو اعزام به حج تمتع به دلیل لغو روابط دپیلماتیک عربستان با ایران خبر داده و در مورد تأثیر قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران بر موضوع حج تمتع امسال گفته بود: در فاجعه منا حق مطلب این بود که ایران در قطع روابط دیپلماتیک گن لاغری اسلیم لیفت زنانه  با عربستان پیشقدم شود نه اینکه دولت عربستان با ارتکاب این همه جنایت بخواهد در این مورد تصمیم‌گیری کند زیرا سعودی‌ها در فاجعه منا بسیاری از حجاج مظلوم و بی‌گناه را به شهادت رساندند و حالا نیز با وقاحت تمام اقدام به اعدام شیخ نمر کردند. 

هرچند این خبر با واکنش سازمان حج و زیارت روبه‌رو شد و این سازمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتخاذ هرگونه تصمیم در خصوص برنامه‌های حج تمتع صرفاً از طریق بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با در نظر گرفتن مسائل شرعی و نظر مسئولان محترم بلند‌پایه نظام و دولت محترم صورت خواهد گرفت.»
  
گروگانگیری سیاسی حج ابراهیمی
بر این اساس و در شرایطی که جامعه ایرانی متأثر از برنامه‌های ضدبشری عربستان در منطقه و صرف میلیاردها دلار علیه امنیت و ثبات منطقه از سوی این کشور است و هر روز بر تعداد داوطلبان انصراف از سفر به عربستان افزوده می‌شود و برخی حتی به دنبال استفتای وجوب حج‌گزاری در شرایط کنونی هستند، عربستان در عین قطع روابط گن وی کر  دیپلماتیک خود با ایران، کشورمان را به مداخله در امور سایر کشورها متهم می‌کند. همزمان از هیئت ایرانی برای نشست سالانه حج دعوت و سپس در روند صدور ویزا برای این هیئت کارشکنی می‌کنند. 

تکه‌های این مجموعه نشان می‌دهد که مزایای مادی و ریالی که از حضور حجاج ایرانی در عربستان عاید این کشور می‌شود به اندازه‌ای هست که با وجود سیاست‌های خصمانه علیه کشورمان، در فکر جذب این پول است. 
  
لبیک به حج ابراهیمی
بعد از به شهادت رسیدن شیخ نمر به دست آل‌سعود، گویی راه برای کارشکنی‌های دولت عربستان جهت پذیرش حجاج ایرانی باز شد. از آن زمان بود که ابتدا با بستن سفارتخانه خود در تهران اعلام کرد زائران ایرانی برای حضور در مناسک حج باید ویزای خود را از سفارتخانه ثالثی دریافت نمایند. البته این اقدامات به همین جا ختم نشد و در گام بعدی عربستان ادعا کرد از پذیرش هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های این کشور نیز خودداری خواهد کرد و حجاج ایرانی باید با پروازهای عربی به عربستان سفر کنند و بازگردند. این کارشکنی‌ها در کنار ادعاهای واهی و سیاسی آل‌سعود دست به دست هم دادند تا ایرانیان نیز یکصدا عنوان کنند که فقط به «حج ابراهیمی» لبیک خواهند گفت نه «حج سعودی». در صورت کوتاه نیامدن دولت عربستان از رفتارها و صحبت‌های غیردیپلماتیک و نسنجیده‌اش بهتر است ایرانیان برای حفظ عزت ایرانی و اسلامی خود قید حج را بزنند.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام


» نظر