سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فضای مجازی در حال تبدیل شدن به زیست بوم انسان است جدید

فضای مجازی در حال تبدیل شدن به زیست بوم انسان است جدید

کتر افراسیابی در برنامه "گفت و گوی فرهنگی" اظهار داشت: هر چیزی که خارج از فضای حقیقی توسط تکنولوژی های نو ظهور بتواند تاثیری بر زندگی ما داشته باشد را می توان فضای سایبر نامید.

صدای شیعه به نقل از رادیو گفت و گو: برنامه رادیویی "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع هویت و فضای مجازی و باحضور سیدمحمدرضا اصنافی (پژوهشگرفضای مجازی) ودکتر محمدصادق افراسیابی (مدرس دانشگاه) روی آنتن رفت.

در این برنامه سیدمحمدرضا اصنافی با اشاره به سیر تاریخی فضای مجازی، عنوان کرد: اولین نشانه های بروز فضای مجازی رسانه هایی بودندکه وظیفه ی خود را انتقال پیام دانسته و در این راستا کار می کردند.

وی همچنین در همین خصوص ادامه داد: به دلیل سیر تاریخی فضای مجازی برخی گمان داشتند که این نوع رسانه بسیار پیچیده و چندکاره باشد، اما با تعاملی شدن این فضا در جامعه و تکثر فعالیت ها شرایط تغییر یافته است و دیگر از فضای مجازی به عنوان رسانه قدرتمند یاد نمی شود.

این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به اوضاع کنونی این فضا در جامعه افزود: فضای مجازی امروزه در مسیری قرار گرفته است که مرز بین تولید کننده و مصرف کننده ی پیام از بین رفته است.

وی در خصوص استقبال عموم از فضای مجازی توضیح داد: هر کدام از انسان های دنیا دارای کنش های جمعی هستند،در این میان، ایرانی ها همیشه جمع گراتر از باقی کشورها و فرهنگ ها بوده اند، به طوری که کنش ها و آداب و رسوم جمعی ایرانی ها در تاریخ و فرهنگ ایران جایگاه ویژه ای دارد.

سیدمحمدرضا اصنافی با بیان این که شرایط نوین زندگی ارتباطات جمعی را بسیار کاهش داده است، گفت: عدم کنش های جمعی انسان ها افراد را تنها کرده است.

وی در همین باره اظهار داشت: فعالیت بسیار و افراط ایرانی ها در استفاده از فضای مجازی به نوعی تلاشی است برای پیدا کردن روابط اجتماعی گذشته، به طوری این عمل را می توان فریاد تنهایی انسان ها دانست.

این کارشناس فضای مجازی با بیان این که انسان های امروزی از شرایط تنهایی خویش خسته شده اند، عنوان کرد: فضای مجازی و شرایط جدید زندگی به انسان ها اجازه کنش های جمعی را نمی دهد.

در بخش دیگر این برنامه محمدصادق افراسیابی با اشاره به تعریف واژه ی فضای و انواع آن، گفت: فضای مجازی را نمی شود به همین کلمه محدود کرد، بلکه باید واژه ی سایبر را به کار ببریم.

وی با اشاره به گفته ی دکتر عاملی (عضو شورای عالی فضای مجازی کشور) در مورد فضای مجازی، خاطر نشان کرد: به اعتقاد دکتر عاملی در فضای مجازی با دو جهان روبه روی هستیم به طوری که افراد در کنار یک هویت حقیقی دارای هویتی مجازی هم هستند.

دکتر افراسیابی با اشاره به دنیای دوجهانیِ فضای مجازی اظهار داشت: دنیای امروز در تلاش است فاصله ی بین هویت مجازی و حقیقی پُر کند، چرا که تخلخل میان این دو فضا انسان را دست خوش مشکلات بسیاری می کند.

وی با اشاره به این فضای مجازی هوشمند گفت: در فضای مجازی هوشمند اگر هویت فردی در فضای مجازی با هویت حقیقی آن متفاوت باشد، اجازه فعالیت نداشته و از ادامه کار کاربر جلوگیری می شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که فضای مجازی فقط سایت های اینترنتی نیست، تصریح کرد: فضای سایبری بسیار دامنه ی گسترده تری نسبت به سایت های اینترنتی دارد، از این رو هر چیزی که خارج از فضای حقیقی توسط تکنولوژی های نو ظهور بتواند تاثیری بر زندگی ما داشته باشد را می توان فضای سایبر نامید.

وی در خصوص گستره ی فضای سایبری در جامعه اضافه کرد: بازی های رایانه ای، شبکه های اجتماعی، سایت های خبری و خبرگزاری ها در انواع و اقسام خود جزوی از دنیای سایبری به حساب می آیند.

دکتر افراسیابی با اشاره به این که فضای مجازی به سه شکل مختلف با هویت انسان در ارتباط است، ادامه داد: نخستین ارتباط فضای مجازی با انسان، هویت من و خویشتن است؛ بعد از این مرحله تاثیر فضای مجازی بر هویت خویش و در نهایت تاثیر هویت بر فضای مجازی نوع دیگری از این ارتباط است.


» نظر

چرا ناشران به چاپ قرآن با خط عثمانطه رغبت دارند؟ جدید

چرا ناشران به چاپ قرآن با خط عثمان‌طه رغبت دارند؟ جدید

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم درباره دلایل رغبت ناشران به چاپ قرآن با خط عثمان‌طه گفت: اگر ناشری بخواهد قرآن با کتابت‌های دیگر اساتید را چاپ کند، باید 7 – 8 هزار کلمه را در آن تغییر دهد که ناشران رغبتی به این کار ندارند و آسانترین راه را انتخاب می‌کنند که چاپ قرآن به خط عثمان‌طه است.

صدای شیعه: مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگویی درباره برنامه این سازمان برای ترویج قرآن با خطوط گوناگون گفت: در حال حاضر مسئول و سیاستگذار کتابت قرآن، مرکز طبع و نشر قرآن کریم است و آنها نیز قاعده‌ای را تعریف کرده‌اند و 4 سال است که این رویه اجرا می‌شود. هر چند ما نقدهای کارشناسی به این موضوع داریم، اما امیدواریم با مباحث علمی که داریم به نتیجه مطلوبی برسیم.

وی افزود: در رابطه با این موضوع نوع خط محدود شده و به غیر از خطوط تعریف شده از سوی مرکز طبع و نشر قرآن، مجوز برای خطوط دیگر و نوع کتابت‌های دیگر صادر نمی‌شود، به این معنی که کتابت به روش ایرانی محدود شده، نه خوشنویسی ایرانی.

قره‌شیخلو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا ناشران بیشتر رغبت به چاپ قرآن با خط عثمان‌طه را دارند، عنوان کرد: ما خطاطان و کاتبان ایرانی خوبی نظیر طاهر خوشنویس، نیریزی، اشرفی و ... داریم، اما چون مرکز طبع و نشر در نوع کتابت کلمات قاعده‌ای را گذاشته، باید همه از آن تبعیت کنند؛ یعنی اگر کسی بخواهد قرآن با کتابت مرحوم اشرفی را چاپ کند، باید 7 – 8 هزار کلمه را در آن تغییر دهد که ناشران رغبتی به این کار ندارند و آسانترین راه را انتخاب می‌کنند که چاپ قرآن به خط عثمان‌طه است.

وی در ادامه به اهدای دو خط ایرانی اشاره و عنوان کرد: این دو خط مربوط به استاد عبدالمهدی حسن‌زاده و محسن عبادی از خوشنویسان ایرانی است که یکی به نسخ عربی نوشته شده و دیگری به نسخ ایرانی است و به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار دارد و می‌توانند با دریافت فایل آن، قرآن با این خطوط را چاپ کنند.

قره‌شیخلو با اشاره به ویژگی‌های این خطوط گفت: در این خطوط اعراب‌ها به طور دقیق انجام شده و واضح و خواناست و مخاطبان در رابطه با خواندن آن مشکلی نخواهند داشت و از نظر خوشنویسی نیز خطوط زیبایی است و تمام صفحات آن نیز در 604 صفحه کتابت شده و ختم به آیه است.

منبع: ایکنا


» نظر

خرید و فروش اسپرم مردان خوشتیپ شرعی یا غیر شرعی؟ جدید

خرید و فروش اسپرم مردان خوشتیپ شرعی یا غیر شرعی؟ جدید

خرید و فروش اسپرم مدل‌ها، ورزشکاران و ...به زوج‌های نابارور با قیمت‌های میلیونی این روزها به بازاری برای سودجویی برخی از افراد تبدیل شده است. «نسیم آنلاین» با استفتاء از 4 مرجع عالیقدر تقلید از حیث شرعی این موضوع را بررسی می‌کند.

صدای شیعه به نقل از نسیم آنلاین: یکی از مشکلاتی که برخی از زوجین پس از ازدواج و با گذشتن چند سال از زندگی مشترکشان دچار آن می‌شوند موضوع ناباروری است. این مشکل زمانی حاد می‌شود که بنیان رابطه زناشویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کم نیستند زوج‌هایی که به دلیل این بحران در زندگی خود از هم جدا شده‌اند. راهکارهای متفاوتی برای غلبه بر این مشکل از قدیم وجود داشته است مانند اینکه برخی خانم‌های نابارور برای حفظ زندگی خود داشتن هوو را می‌پذیرفتند.

عده‌ای دیگر راهکار انسانی فرزندخواندگی را به عنوان راه حل این بحران در زندگی خود در نظر می‌گرفتند و از این حیث که هم مشکل خود را حل کنند و هم در کار ثوابی که سرپرستی یک کودک یتیم را می‌پذیرفتند شرکت می‌کردند. در سالیان اخیر و با پیشرفت‌های پزشکی در کشورمان راهکارهای علمی برای حل معضل ناباروری در کشور بوجود آمده است که پژوهشکده رویان در صدر این پیشرفت‌ها قرار دارد. در این سال‌ها تعداد بسیاری از زوجین نابارور با استفاده از روش‌های پزشکی مورد تایید شرع و قانون توانستند فرزند آوری کنند.

اما راهکاری که چندی سر از آگهی‌ها و تبلیغات در آورده است خرید و فروش اسپرم است تا زوج‌ها علاوه بر حل مشکل ناباروری خود به ادعای این افراد سودجو مشخصات مطلوب فرزند آینده خود را از لحاظ ظاهری و ژنتیکی بدست بیاورند. خرید و فروش اسپرم در برخی از کیلینیک‌های پزشکی در مناطق متمول تهران متاسفانه به یک شغل پر درآمد تبدیل شده است.  

پژوهشکده رویان نیز که به عنوان بزرگترین مرکز علمی در ایران در زمینه ناباروی فعالیت می‌کند خرید و فروش اسپرم در این پژوهشکده را تکذیب می‌کند. رضا سامانی دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشکده رویان در ارتباط با خبری مبنی بر فروش و اهدا اسپرم در پژوهشگاه رویان، گفته بود: در پژوهشگاه رویان به‌ هیچ‌ عنوان اهدا و خرید و فروش اسپرم انجام نمی‌پذیرد.

کلینیک‌های ناباروری خاصی در تهران در این زمینه مشغول به کار شده‌اند و برای مشتریان خاص خود در این زمینه قیمت‌های خاصی ارائه می‌کنند. به عنوان مثال اگر اهدا کننده اسپرم مدل، ورزشکار و یا یک بازیگر خوشتیپ باشد اسپرم‌های آنها از 25 میلیون تا صد میلیون تومان به فروش می‌رود. در این بین اسپرم افراد با ضریب هوش بالا هم تا 25 میلیون تومان به فروش رسیده است تا شاید نوزادی که از این طریق پا به عرصه حیات می‌گذارد در آینده دانشمند بزرگی شود!

این موضوع جنبه‌های بسیاری از لحاظ پزشکی، حقوقی و شرعی دارد. «نسیم آنلاین» این موضوع را از لحاظ شرعی مورد بررسی قرار داد و با ارائه سوالی به دفاتر محترم 4 مرجع معظم تقلید پرسشی در این خصوص مطرح کرد. در ادامه سوال «نسیم آنلاین» و پاسخ مراجع معظم تقلید برای هر چه روشن‌تر شدن اذهان مخاطبان درج می‌گردد.

باسمه تعالی

 با سلام و عرض تحیات وافره و آرزوی طول عمر برای آن مرجع بزرگوار

اخیرا مشاهده شده است که عده ای با قبح زدایی و سوء استفاده از موضوع اهدای اسپرم به دنبال ایجاد مراکز داد و ستد اسپرم با مبالغ سنگین هستند. این افراد که با راه اندازی دفاتری در تهران به دنبال کسب درامدهای هنگفت از این کار هستند برای جذب زوج‌های جوان و پر کردن جیبشان از اهدای اسپرم آقای بازیگر، اهدای تخمک خانم ورزشکار یا فروش اسپرم یک فوتبالیست با قیمت میلیونی می‌پردازند. سوالی که در این بین بوجود می‌آید این است که:

 1. از نظر شرع مقدس چنین کاری مجاز است؟

 2. با توجه به اینکه بین اهدا کننده اسپرم و دریافت کننده ازدواجی صورت نگرفته و از طرفی عمل زنا هم صورت نگرفته حکم فقهی چیست؟ اولا حلال زاده یا حرام زاده بودن بچه‌ای که به دنیا می‌آید؟ ثانیا محرمیت و ارث بین اهدا کننده اسپرم و فرزند چگونه خواهد بود؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای

تلقیح زن از طریق نطفه مرد نامحرم فی نفسه اشکال ندارد؛ ولی باید از مقدّمات حرام مثل لمس ونگاه حرام اجتناب شود. به حال چنانچه از این طریق فرزندی به دنیا بیاید، ملحق به شوهر زن نمی شود؛ بلکه ملحق به صاحب اسپرم وتخمک است و در احکام نسب رعایت احتیاط شود.

حضرت آیت الله سیستانی

اگر اسپرم مردى دیگر وارد رحم زن کنند که قطعا جایز نیست ولى اگر تخمک زن را در خارج از رحم با اسپرم مردى دیگر بارور کنند ودر رحم او جاى دهند از این جهت حرام نیست گرچه خلاف احتیاط است ولى چون این امر مستلزم کشف عورت مى شود از این جهت در غیر حال ضرورت جایز نیست و ضرورت بر فرض که باشد با یک فرزند برطرف مى شود ودر هر حال این بچه فرزند شوهر نیست وجایز نیست اورا به نام خود ثبت کند و او را فرزند خود بداند یا بخواند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پاسخ: اسپرم به معنای اسپرمی که در منی غرق است نجس است و اگر منافع مشروعی داشته باشد مالیت داشته و قابل خرید و فروش است. البته توجه داشته باشید تلقیح نطفه بیگانه، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود. تنها راه برای استفاده از نطفه مرد بیگانه این است که مرد موقتا همسر خود را طلاق دهد و آن زن پس از عده به عقد موقت مرد مورد نظر درآید(هر چند اصلا همدیگر را نبینند) سپس نطفه آن مرد را برداشته و در زمان عقد با تخمک زن ترکیب کنند و پس از بخشش باقیمانده مدت عقد موقت و تجدید عقد دایم با شوهر سابق، نطفه ترکیب شده را در رحم او بکارند. فرزندی که متولد می شود بر آن مرد و زن محرم است، ولی تنها از آن زن و صاحب نطفه ارث می برد


» نظر

جای خالی امام موسی صدر در منطق? بحرانزد? ما جدید

جای خالی امام موسی صدر در منطق? بحران‌زد? ما جدید

امروز همه دریافته‌اند که غیاب امام صدر از صحن? معادلات منطقه نه‌تنها بر شدت تفرقه و اختلاف افزود و دامن? دشمنی‌ها و نگرانی‌ها را گسترده‌تر کرد، بلکه امکان داد که دشمنانِ دیرین، آتش نهفت? فتن? مذهبی را شعله‌ور‌تر کنند.

صدای شیعه: مدیر مؤسس? فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدریادداشتی با موضوع "وحدت" منتشر کرد.

«حورا صدر» در این یادداشت، نه تنها امام موسی صدر را پیشگامِ وحدت اسلامی بلکه پیشگامِ گفت‌و‌گوی ادیان و پیشگامِ گفت‌و‌گوی میان انسان‌ها خوانده است.

متن کامل یادداشت دختر "رهبر ربوده شده شیعیان لبنان" را در زیر بخوانید:

امام موسی صدر پیشگامِ وحدت اسلامی است. باید به این جمله، جمله‌ای دیگر افزود: امام موسی صدر پیشگامِ گفت‌و‌گوی ادیان و بلکه پیشگامِ گفت‌و‌گوی میان انسان‌هاست، هم? انسان‌ها.

هرکس کارنام? فکری و عملی امام موسی صدر را بررسی کند، پی می‌برد که چقدر جای امام موسی صدر در میان ما و در منطق? بحران‌زد? ما و در جهان پرتلاطم امروز خالی است و چقدر حضور او در این ایام پرفتن? جهان اسلام می‌تواند مشکل‌گشا باشد. چقدر جامع? ما به او و اندیش? او و رفتار و روش عملی او نیاز دارد. امروزه کار‌شناسانِ امور خاورمیانه و کشورهای اسلامی امام موسی صدر را رهبری مصلح و الگوی گفت‌و‌گو و تقریب می‌شناسند. خوب است بررسی کنیم که چرا امام موسی صدر به چنین شناسنامه‌ای شناخته می‌شود. در این خصوص چند نکته را می‌توان برشمرد:

1. اعتقاد عمیق قلبی و واقعی به همزیستی و وحدت اسلامی و همبستگی

براساس این اعتقاد قلبی است که امام برای ایجاد و تقویت این وحدت و همزیستی از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند. نام? معروف او به مفتی اهل تسننِ لبنان یکی از مصداق‌های بارز این باور عمیق است. امام صدر پس از تأسیس مجلس اعلای شیعیان، نامه‌ای به مفتی اهل سنت، جناب شیخ حسن خالد، می‌نویسد و ایشان را به وحدت چندجانبه میان مذاهب مختلف اسلامی دعوت و راهکارهای عملی را هم پیشنهاد می‌کند و برای تحقق این درخواست اعلام آمادگی خود را برای برداشتن گام‌های عملی به شیخ حسن خالد ابلاغ می‌کند.

امام موسی صدر از حیث نظری معتقد است که اسلام مفهومی غیر از وحدت نیست و از این رو، وحدت اسلامی را تاکتیکی برای وضعیت خاص نمی‌داند، بلکه جوهر اسلام را وحدت میان مذاهب و ادیان می‌شناسد. برای مثال در مراسم آغاز روز? مسیحیان در کلیسای کاتولیک کبوشیین بیروت می‌گوید: «ادیان یکی بودند، زیرا در خدمت هدفی واحد بودند: دعوت به سوی خدا و خدمت به انسان و این دو، نمودهای حقیقتی یگانه‌اند و آنگاه که ادیان در پی خدمت به خویشتن برآمدند، میانشان اختلاف بروز کرد.» کسی که چنین اعتقادی دارد و معتقد است که ادیان الهی یکی هستند، به طریق اولی به وحدت مذاهب اسلامی اعتقاد دارد. گواه این اعتقاد یکی از فرازهای نام? امام صدر به جناب شیخ حسن خالد است. او می‌نویسد: «مبانی و بنیان‌های اسلام در اساس یکی است و امت واحده نیز در عقیده و کتاب و مبدأ و معاد با هم مشترک‌اند. بنابراین، چنین اشتراک گسترده‌ای اقتضا می‌کند که این امت در جزئیات نیز وحدت داشته باشند.» این دو نمونه از میان صد‌ها سند متعدد است که نشان‌دهند? جوهر دیدگاه امام موسی صدر به وحدت ادیان و به‌ویژه، وحدت اسلامی است.

2. تجلی همیشگی اعتقاد عمیق به وحدت در عمل و رفتار امام صدر

ایشان در هم? شئونات زندگی و جامع? چندمذهبی لبنان، به‌ویژه در مقابله با مشکلات و بحران‌هایی که کشور را تهدید می‌کند، با رهبران و اندیشمندان مذاهب دیگر همفکری می‌کند و گاه همراه با آنان برای رفع مشکل و حل بحران پیشقدم می‌شود،؛ گاه با آنان مشارکت می‌کند؛ گاه از رهبران مذهبی دعوت می‌کند که گرد هم آیند و هم‌اندیشی و گفت‌و‌گو کنند و طرحی نو دراندازند؛ گاه سازمان یا هیئتی از همین رهبران تشکیل می‌دهد و دست به دست آنان حرکتی را آغاز می‌کند. یکی از درخشان‌ترین آن‌ها هیئت یاری جنوب بود که با حضور رهبران هم? ادیان و مذاهب تشکیل داد و هدف آن ساختن جنوبی مقاوم در مقابل صهیونیست‌ها بود. مصداق دیگر آن جنبش محرومان است که با همفکری و هماهنگی بیش از 199 شخصیت و صاحب‌نظر از همه ادیان و طوایف و مذاهب برای مبارزه با محرومیت و فقر و جهل و تبعیض، تأسیس شد.

3. راهکارهای درون‌دینی برای تحقق وحدت مسلمانان

راه و روش و راهکارهای امام صدر برای رفع آثار مخرب اختلاف و تفرقه و نیز ایجاد تقویت وحدت اسلامی در دو بُعد شکل گرفته است:

بُعد اول در میان شیعیان است. امام صدر با توجه به جایگاهی که در میان شیعیان دارد و تأثیری که بر جوانان آنان می‌گذارد، تلاش کرده است که آنان را از تعصب و افکار نابخردانه دور سازد. تمام سعی او همواره بر اعتلای سطح فرهنگی و اجتماعی و دینی جامعه متمرکز بوده است و آگاه‌سازی و روشنگری را یکی از وظایف خود می‌داند. او براساس این باور خود، در مجالس و سخنرانی‌های عمومی و خصوصی به وحدت و یک‌پارچگی و وفاق دعوت می‌کند و همه را از تعصب و اختلاف برحذر می‌دارد.

او به جوانان شیعه و اعضای جنبش محرومان توصیه می‌کند که هوشیار باشند و در دام فرقه‌گرایی نیفتند و اجازه ندهند که میان آنان و پیروان ادیان و مذاهب دیگر اختلاف و کینه و فاصله و کدورت و فتنه و درگیری رخ دهد. او آنان را دعوت می‌کند که رفتارشان گشوده و منفتح باشد و با دیگر پیروان مذاهب ارتباط برقرار کنند و با آنان همکاری کنند.

بُعد دوم این راهکار‌ها ناظر به فعالیت‌های امام در میان پیروان مذاهب دیگر است. امام صدر با توجه به اعتبار و مقبولیتی که در جهان اسلام دارد، از هر فرصتی برای همگرایی اسلامی استفاده می‌کند، بلکه فرصت‌ها را برای این امر خلق و ایجاد می‌کند. شایعات و خرافات و بدعت‌ها و نادرستی‌هایی را که به شیعه منتسب می‌شود، از چهر? تشیع می‌زداید و مبانی اسلامی مذهب شیعه را تبیین می‌کند و شیعه‌هراسی و نگرانی و خشم ناشی از آن را درمان می‌کند.

اکثر دشمنی‌ها بر اثر جهل آدمی از طرف مقابل شکل می گیرد . به میزانی که طرف دوم را بهتر بشناسیم، دشمنی کمتر می‌شود و احتمال دوستی بیشتر. هرقدر اطلاع و شناخت ما کمتر باشد، دشمنی عمیق‌تر می‌شود و شرایط برای فتنه‌انگیزی و سوء‌ظن و سوءتفاهم و موفقیت فتنه‌گران و وسوسه‌انگیزان فراهم‌تر می‌شود. بسیاری از فتنه‌های مذهبی ناشی از جهل طرفین از یکدیگر و سوءاستفاد? دشمن هردو طرف برای آتش‌افروزی میان آن‌هاست. امام این نکته را سال‌ها پیش دریافته و برای مقابله با آن راهبرد خود را ترسیم کرده است. ارتباط نزدیک، گفت‌و‌گو‌ها، همفکری و همکاری‌ با رهبران اهل تسنن در جهان اسلام و اندیشمندان و استادان و روحانیون کشورهای گوناگون اسلامی و مردم آن‌ها یکی از گام‌های اساسی او برای شناختن و شناساندن بیشتر و در نتیجه، کاستن از دشمنی و ترس‌ها و تقریب و وحدت و همکاری مسلمانان از هر مذهب است.

در همین پیوند شجاعانه دعوت همایش‌ها و هم‌اندیشی‌های جهان اسلام از جمله مجمع البحوث الإسلامیه و ملتقی الفکر الاسلامی و دیگر همایش‌ها را می‌پذیرفت تا از آن فرصت برای تبیین اندیش? اصیل شیعه و کاهش دشمنی‌ها و نگرانی‌ها استفاده کند.کتاب روح تشریع در اسلام آیین? بسیار خوبی است برای درک شیو? گفت‌و‌گویی امام موسی صدر، ادبیات او و اخلاق و رفتار او از یکسو، و احترام و علاق? علمای اهل تسنن به او، از سوی دیگر.

اگر او را نربوده بودند، چه بسا امروز آتش فتن? مذهبی در منطق? ما شعله‌ور نبود. ربودن امام موسی صدر و استمرار اسارت او فقط درد یا حسرت خانواده و یا شیعیان لبنان نیست. اسارت او فاجع? انسانی مستمر است که از شهریور 1357 تا به امروز ادامه دارد.

شاید تنها بعضی‌ها سال‌ها پیش گستر? این فاجعه را درک می‌کردند. اما امروز همه دریافته‌اند که غیاب امام صدر از صحن? معادلات منطقه نه‌تنها بر شدت تفرقه و اختلاف افزود و دامن? دشمنی‌ها و نگرانی‌ها را گسترده‌تر کرد، بلکه امکان داد که دشمنانِ دیرین، آتش نهفت? فتن? مذهبی را شعله‌ور‌تر کنند.

امروز، آنانی که امام را ربودند و آنانی که در این سال‌ها برای بازگرداندن وی سهل‌انگاری کردند و قدمی برنداشتند و آنان که برای نجات او توانا بودند و کاری نکردند، همه و همه، در هر قطره خونی که از مسلمانان ریخته می‌شود، شریک جرم قذافی‌اند و در شعله‌ور شدن فتنه‌ای که در آن مسلمانان یا مظلومانه کشته می‌شوند یا از روی جهل و تعصب وحشیانه و ظالمانه می‌کشند و سر می‌برند و زنان را در بازار می‌فروشند، سهیم هستند. یکی از اقدامات مهم برای خنثی کردن توطئ? دشمنان و کاستن از دشمنی‌های مذهبی و رسیدن به وحدت اسلامی نجات امام موسی صدر است.


» نظر

ماجرای کشتار مردم بحرین توسط سعودی ها درایمیل کلینتون جدید

ماجرای کشتار مردم بحرین توسط سعودی ها درایمیل کلینتون جدید

مکاتبات هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و مشاورش، افشا کننده ابعاد تازه ای از کشتار تظاهرکنندگان بحرینی توسط نظامیان آل سعود است.

صدای شیعه: نامه های رد و بدل شده میان کلینتون وزیرخارجه سابق و نامزد ریاست جمهوری و مشاورش، بار دیگر واقعیت نقش عربستان در سرکوب انتفاضه بحرین و قتل تظاهرکنندگان مخالف نظام آل خلیفه را در محافل بین المللی مطرح کرد.

به نظر می رسد ایمیلی که "سیدنی بلومنتال "مشاور کلینتون در 16 مارس 2011  برای وی ارسال کرد، در شکل گیری موضع مخالف آمریکا با ورود نیروهای سعودی به بحرین در ابتدای امر، اثرگذار بوده است. کلینتون وزیرخارجه وقت در آن زمان بارها ضمن آنکه اوضاع منامه را نگران کننده توصیف کرد، گفت که واشنگتن با راه حل نظامی در بحرین مخالف است و آن را روندی نادرست می داند.

به نوشته پایگاه "مرآت البحرین"، اظهارات کلینتون درزمانی ایراد شد که گزارش مشاورش به دست وی رسید. گزارشی که حاوی اطلاعاتی به نقل از منابع آگاه درباره نقش بعدی عربستان و امارات در بحرین بود و این همان روزی بود که نیروهای نظامی با ورود به میدان لؤلؤه به معترضان حمله کردند و عامل کشته شدن بسیاری از معترضان و مجروح شدن صدها نفرشدند. بعد از این حمله به مدت دوازده ساعت در منطقه قوانین منع آمد و شد حاکم و برای چندین ماه بعدی در بحرین حکومت نظامی اعلام شد.

براساس گزارشی که کلینتون در یادداشت های خود به آن اشاره دارد، به نظر می رسد که تماس وی با وزیر خارجه عربستان، به منظور توقف پیشروی نیروهای سعودی بوده است؛ همچنین پیش بینی وی مبنی بر تبدیل شدن اوضاع به حمام خون، مبتنی براطلاعاتی درباره نقش آشکار برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس درسرکوب انتفاضه بحرین است؛ اطلاعاتی که سیدنی بلومنتال در اختیار وی گذاشته بود.

ایمیل سیدنی بلومنتال مشاورکلینتون در واقع عبارت از گزارشی درباره تحولات دراماتیک در بحرین بوده که ورود نیروهای سعودی به بحرین را یک "اشغال" توصیف می کند.

چراغ سبز بحرین به افسران سعودی

در این گزارش آمده است که صبح روز 16 مارس سال 2011 ، به گفته افرادی که تماس مستقیمی با نیروهای امنیتی عربستان دارند (درایمیل از آنها به عنوان افسران سعودی یاد شده است)، دولت حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین به طور محرمانه به مشاوران نظامی پادشاه عربستان اطلاع داد که عناصر سعودی که در 13 مارس وارد بحرین شدند و تعداد آنها هزار نفر است، در صورتی که مجبور شوند، باید به قصد کشت تیراندازی کنند تا به نیروهای امنیتی نامنظم بحرین برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مخالف دولت کمک شود. 

بر طبق این گزارش، منابع مزبور تصریح کردند که نیروهای سعودی با هماهنگی نیروهای بحرینی به سمت تظاهرکنندگان در میدان لؤلؤه آتش گشودند و این امر دستکم 12 کشته و بین 30 تا 50 مجروح برجای گذاشت. این گزارش همچنین به منع آمد و شد که به مدت 12 ساعت در آن زمان در منامه برقرار شد، اشاره کرد.

اصرار پادشاه برای استفاده از زور

در این گزارش که پایگاه ویکیلیکس آن را منتشر کرد، آمده است: افسران سعودی تصریح کردند که پادشاه بحرین و نخست وزیر از تجمع طرفداران سلطنت مشروطه در بحرین به شدت نگران بودند و پادشاه در آن زمان بربکارگیری تمام قدرت و توان لازم برای پایان دادن به مخالفت ها و اعمال قدرت مجدد بر اکثریت شیعه در کشور اصرار داشت.

بدین منظور پادشاه به توافقنامه همکاری دفاعی متقابل میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درسال 2009، رجوع کرد و از سعودیها خواست نیروهای خود را اعزام کنند.

این گزارش تاکید کرد که امارات هم اعزام 500 نیروی پلیس به منظور حمایت ازعملیات را تعهد کرد که قرار بود برای جستجوی مخالفان دولت در خارج از منامه و بازداشت آنها به نیروهای سعودی و بحرینی بپیوندند.

بنا به گزارش مزبور، برخی اشخاص آگاه تصریح کردند که پادشاه بحرین و عربستان و نیز مشاوران ارشد آنها به خوبی می دانستند که این تحرکات نظامی ممکن است به تنش های بیشتر در جوامع شیعی در دو کشور بینجامد.


» نظر

وهابیت منبع اصلی تروریسم بین المللی است جدید

وهابیت منبع اصلی تروریسم بین المللی است جدید

روزنامه "تلگراف" تفکر وهابیت را منبع اصلی تروریسم بین المللی دانست و علل این مسئله را تشریح کرد.

صدای شیعه: روزنامه تلگراف در گزارشی درباره وهابیت در عربستان و ارتباط آن با گسترش تروریسم در کشورهای مختلف، نوشت: ایدئولوژی این تفکر افراطی توانسته است تعدادی از کشورهای جهان را هدف هجوم خود قرار دهد.

به نوشته تلگراف، ریشه های گروه تروریستی داعش به وهابیت باز می گرد، که تفکری افراطی است، و در عربستان از قرن 18 میلادی برقرار است. این وهابیت هم اکنون در سراسر جهان تاثیر (منفی) دارد.

روزنامه الوطن به نقل از تلگراف نوشت: در ژوئیه سال 2013 میلادی، پارلمان اروپا در استراسبورگ وهابیت را به عنوان یک منبع اصلی تروریسم جهانی دانست.

تلگراف افزود: وهابیت به خاطر پول های عربستان و تاثیر مرکزی این کشور بر دیگر کشورهای عربی، از نفوذ روز افزونی در برخی کشورها برخوردار شده است.

به نوشته این روزنامه، مفتی کل عربستان اخیرا اقدامات گروه داعش را محکوم کرده و گفته است، افکار افراطی و تندروانه و تروریسم به هیچ شکل رابطه ای با اسلام ندارد. تلگراف با این حال خاطرنشان کرد، این محکومیت جای تعجب و شگفتی دارد و بیانگر یک تناقض بزرگ در ریاض است زیرا اعضای خاندان حاکم در عربستان برای وهابیت کف می زنند و به آن افتخار می کنند زیرا این امر سلفی هایی را تقویت می کند که اقدامات تندروانه را علیه شیعیان دنبال می کنند.

تلگراف افزود: با کمک پول های صادرات نفت و فاکتورهای دیگر، جمعیت های خیریه سعودی از آغاز سال 1970 میلادی به حمایت مالی از مدارس (به اصطلاح) دینی و مساجد در سراسر جهان به منظور گسترش دادن تفکر وهابیت دست زدند. وزارت خارجه آمریکا ارزیابی کرد که در طول چهار دهه گذشته، عربستان بیش از 10 میلیارد دلار برای موسسات خیریه در تلاش به منظور تبدیل جریان سُنی به جریان متعصبِ متعهد به وهابیت هزینه کرده است.

برپایه این گزارش، مسئولان اطلاعاتی اتحادیه اروپا ارزیابی می کنند که 15 الی 20 درصد این افراد به گروه القاعده و سایر گروههای تروریستی پیوسته اند.

وهابیت در سال 1925 میلادی بر شهر مکه مکرمه کنترل یافت و جوانان بیکار را برای وارد کردن به تفکر وهابیت و سلفی گری جذب کرد.

تلگراف نوشت: گروه بوکوحرام اکنون تفکر وهابیت را دنبال می کند؛ به گونه ای که این تفکر باعث ظهور هسته هایِ عناصرِ فعال در خارج از عربستان برای آمادگی جهت انجام حملات تروریستی - نظیر آنچه در شهرهای بیروت، پاریس، بروکسل و اخیرا لاهور روی داد- شده است.


» نظر

کشف حجاب اجباری در فرانسه خوب است؟؟؟ جدید

کشف حجاب اجباری در فرانسه خوب است؟؟؟ جدید
اسلیت نوشت: اگر مسئولان فرانسوی و فعالان حقوق زن از این که زنان فرانسوی غیر مسلمان ناچارند روسری به سر کنند تا این حد آزرده شده‌اند، تصور کنند زنان مسلمان چه احساسی دارند وقتی فرانسه مجبورشان می‌کند بالاجبار کشف حجاب کنند.

صدای شیعه: نشریه آمریکایی "اسلیت" در مطلبی واکنش مهمانداران زن فرانسوی به اجبار حجاب در تهران را زیر سوال برد و نوشت که رعایت قوانین اسلامی از سوی هواپیمایی فرانسه غیر معقول نیست:

در حالی که قرار است پروازهای پاریس - تهران شرکت ایرفرانس از روز 17 آوریل/29 فروردین از سر گرفته شود، مدیریت این شرکت بخشنامه‌ای را به کارمندان خود ابلاغ کرده و از آنان خواسته که «در طول پرواز به ایران، شلوار و کت گشاد به تن کنند و پس از خروج از هواپیما موها را بپوشانند».

یک مسئول سندیکایی به اسم کریستف پیه به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «هر روز تعدادی از مهمانداران با نگرانی تلفن می‌زنند و می‌گویند حاضر نیستند روسری به سر کنند».

از سوی دیگر یک شرکتی که در کشور سکولار است نمی تواند کارکنانش را وادار کند در مکانی کا رکنند که نیاز دارد پوششی داشته باشند که با فرهنگشان مغایرت دارد و از همین روز هم این شرکت هواپیمایی به کارکنان خود حق داده است که از پذیرش ماموریت در تهران خودداری کنند اما زا سوی دیگر این مدیران هر مجموعه هستند که رهنمودهایی را به کارکنان خود می دهند که وقتی نماینده شرکت متبوع خود هسند از انجام چه کارهایی خود داری کنند.

از همین رو نیاز است تا ایر فرانس با ارائه روسری به کارکنان خود به عنوان بخشی از یونیوفرمشان هم قوانین ایران را رعایت کند و هم هزینه ای برای کارکنان ایرفرانس نداشته باشد .

حالا که ماجرا تمام شده است، قانون مداران فرانسوی باید به کاربردهای این ماجرا دقت کنند. به دنبال این ماجرا یکی از اعضای اتحادیه مهمانداران با وزیر فرانسوی حقوق زنان و خانواده تماس گرفت و درخواست کرد از اعتراضان برای استفاده از پوشش روسری حمایت کند. این وزیر همان فردی است که اخیرا زنان مسلمان را به خاطر استفاده از حجاب به برده های سیاه پوست تشبیه کرده بود.

نکته اینجاست که اگر خانم وزیر و سایر فعالان حقوق زن از این که زنان فرانسوی غیر مسلمان ناچارند در یک ملت اسلامی روسری به سر کنند تا این حد ازرده شده اند، باید به اندازه ای عاقل باشند که بتوانند تصور کنند زنان مسلمان چه احساسی دارند وقتی فرانسه مجبورشان  می کند حجاب خود را بالاجبار بردارند.

منبع: نسیم آنلاین


» نظر

حیدر شدی تا پشت در هی در بکوبند! جدید

حیدر شدی تا پشت در هی در بکوبند! جدید

صابر خراسانی از شاعران اهل بیت در جلسه مداحان و شاعران اهل بیت با مقام معظم رهبری که در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد شعری در وصف حضرت علی (ع) و فاطمه (س) خواند.

صدای شیعه: صابر خراسانی(شاعر اهل بیت) ،روز11فروردین ماه امسال همزمان به سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) که با سخنرانی مقام معظم رهبری(دامه ظله) در جمع مداحان و شاعران اهل بیت در حسینیه امام خمینی(ره)همراه بود به سرودن شعری در وصف حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) پرداخت.

«صابر خراسانی» یکی از شاعران برجسته اهل بیت است که شعر ایشان را در ادامه می خوانید:
حیدر شدی تا پشت در هی در بکوبند!
جای ملائک نیست بال و پر بکوبند
زهرا دلش می‌خواست ذکر «یاعلی» را
روی عقیق سرخ پیغمبر(ص) بکوبند
سنگ علی را فاطمه بر سینه کوبید
باید که بر دُرِّ نجف هی دَر بکوبند
نام تو اسم اعظم پروردگار است
این مُهر را باید به هر منبر بکوبند
معراج تازه ابتدایت بود، باید
نام تو را از این مقرّب تر بکوبند
هرکس تو را دارد چرا باید بترسد
مثل تو تنها از خدا باید بترسد

او در ادامه ،شعر دوم خود در وصف مقام حضرت فاطمه زهرا(س) چنین آغاز کرد:
فاطمه علّت است خلقت را
فاطمه حُرمت است حُرمت راش
فاطمه ،فاطمه است بی کم و کاست
فاطمه زُهره است ظلمت را
فاطمه عصمت است بر مریم
فاطمه عصمت است بر هاجر
فاطمه عزّت است بر کعبه
نه فقط کعبه، بلکه بالاتر!
زینت فرش و قبل? عرش است
از نگاهش فرشته میریزد
غنچه هم بی اراد? زهرا(س)
از دل خاک بر نمیخیزد
آب مهریه اش، زمین قُرُقش
پرده دارش سماء ،ملک بندش(بنده اش)
دامنش، پرورش دهنده حُسن
اِی به قربان پنج فرزندش!
کاش حالا که نوبهار شده
کاش حالا که غنچه روییده
کاش حالا که جان گرفته زمین
کاش حالا که سبز پوشیده
از مزارش نشانه‌ای هم بود
تا برایش گلاب و گل ببریم
آه مادر، ببخش، شرمنده
چِقَدَر ساده از تو می‌گذریم
راه را گم نمیکنم هرگز
به شبم آفتاب اگر بدهید
به من اذن بهشت را دادید
به سلامم جواب اگر بدهید
السّلام اِی ملیک? ملکوت
السّلام اِی نجیب? لولاک
السّلام اِی جمیل? جبروت
السّلام اِی حبیب? افلاک
بی تو حتّی بهار، پاییز است
با تو تحویل میشود هرسال
بتکان خان? دل مارا
اِی شکوه محوّل الاحوال

مصطفی صابری، متخلص به «صابر خراسانی» و متولد مشهد است.او از سبک شعر حماسی پیروی میکند و توانسته است به خوبی موسیقی را در شعر وارد کند.او بر این عقیده است که موسیقی را باید به خدمت مذهب در آورد نه مذهب را به خدمت موسیقی! این اصل، در شعر فوق به وضوح قابل درک است.


» نظر

وضعیت اسفبار حقوق بشر در عربستان جدید

وضعیت اسفبار حقوق بشر در عربستان جدید

عربستان تنها کشوری است که برای سرکوب‌گری خود قانون وضع کرده است. دعوت به تظاهرات یا تحصن، دعوت به اصلاحات ، انتقاد از مسئولان یا پیوستن به گروه‌ها و احزاب داخلی و خارجی از ده سال زندان تا اعدام در پی دارد.

صدای شیعه: روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت: در نیمه‌های شب 21 مارس گذشته نیروهای امنیتی عربستان با 20 خودروی نظامی به منزل شیخ حسین الراضی واقع در شهر الاحساء در شرق عربستان حمله کردند. علت این حمله مخالفت وی با قرار دادن حزب‌الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی عربستان در سخنرانی‌اش بود. موضع شیخ الراضی در حالی اتخاذ شد که وی از چند هفته پیش تحت فشارهای گسترده قرار داشت. سرویس‌های امنیتی رژیم آل سعود او را برای تحقیقات احضار کرده و از وی خواسته بودند از اوضاع داخلی کشور نظیر ادامه بازداشت برخی از مخالفان صلح جو انتقاد نکند، در غیر این صورت بازداشت خواهد شد.

سرکوب در عربستان منحصر به یک جریان نیست، دکتر محمد الحضیف که مواضع تندی نسبت به شیعیان دارد و حامی دولت عربستان است، در روز 19 مارس گذشته به علت انتقاد از امارات در توئیتر بازداشت شده است.

الراضی و الحضیف هر دو براساس قانون جدید تروریسم در عربستان که در سال 2014 تصویب شده، تروریست هستند، چرا که نفر اول از یک حزب خارجی حمایت کرده و نفر دوم از یک دولت خارجی انتقاد کرده است.

برای اطلاع از میزان سرکوبگری دولت عربستان بر ضد ملت عربستان می‌توان به تحولات مارس 2014 بازگشت که در جریان آن ده ها هزار – اگر نگوییم صدها هزار – نفر علامت عدد 4 را به نشانه ابراز همبستگی با قربانیان کشتار حامیان اخوان المسلمین در آگوست 2013 بر روی تصاویر خود قرار دادند.

طولی نکشید که یک منبع امنیتی در اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد کسانی که علامت 4 را نشان دهند، تروریست هستند، ساعتی از این اظهارات نگذشته بود که تمامی سعودی ها حتی افراد مشهور که میلیون ها نفر از صفحات آنها بازدید می‌کنند، این شعار را از تصاویر خود حذف کردند. لحظه عجیبی بود که از عمق وحشتی نشان می داد که سرویس‌های امنیتی طی دهه‌های گذشته در میان سعودی ها ایجاد کرده بودند. این نیروها در ساعات پایانی شب به صورت خشن و با استفاده از ده‌ها خودروی نظامی با هدف ایجاد ترس و وحشت در میان مردم به منازل فعالان مسالمت‌آمیز سیاسی حمله می‌کنند.

شاید عربستان تنها دولت جهان باشد که برای اقدامات سرکوب‌گرایانه خود قانون وضع کرده است. بر اساس قانون تروریسم هر کسی که خواستار تظاهرات یا تحصن شود یا بیانیه ای را برای دعوت به اصلاحات امضا کرده یا از مسئولان انتقاد نمایند یا به گروه‌ها و احزاب مختلف در داخل و خارج از کشور بپیوندد و حتی در اینترنت با آنها ابراز همبستگی کنند، تروریست به شمار می‌آید.

این قانون به وزیر کشور اختیارات نامحدودی برای سرکوب مردم می دهد. وی برای بازداشت هر فردی به هر مدتی که شده نیاز به یک مجوز قضایی ندارد و می تواند بدون مجوز اموال افراد را مصادره کرده و به تماس‌های تلفنی آن ها گوش دهد.

مؤسسات بین‌المللی حقوقی از جمله دیده‌بان حقوق بشر از قانون تروریسم عربستان انتقاد کرده و آن را شمشیری آخته بر روی گردن مخالفان مسالمت‌آمیز توصیف کرده است. این مؤسسة حقوقی تأکید دارد که قانون مذکور عیب های بسیار بزرگی دارد که شامل احکام مبهم است که با مقامات این کشور اجازه جرم دانستن هر نوع آزادی بیان را می دهد.

مشخص است که دولت عربستان ابزارهای خشن و خونباری را برای ساکت کردن شهروندان خود برگزیده است، به گونه‌ای که مجازات کسانی که خواستار اصلاحات سیاسی در کشور شده یا از حاکمان و حتی روحانیان رسمی کشور  انتقاد کنند، از ده سال زندان به بالاتر است و حتی گاهی تا اعدام پیش می رود.

اعمال این قانون در حالی است که محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور عربستان مدیریت اوضاع امنیتی کشور را بر عهده دارد، وی در تمام دنیا به خونریزی و نقض مستمر حقوق بشر شهرت دارد. این موضوع را می‌توان از واکنش رسانه‌های فرانسوی در انتقاد از اعطای نشان افتخار فرانسه از سوی فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور به محمد بن نایف در یافت. بر اساس اسناد منتشر شده از سوی سایت ویکیلیکس در سال 2011  حتی افراد بسیار نزدیک به خاندان آل سعود از جمله سعد حریری نیز در سال 2007 محمد بن نایف را یک سفاک نامیده بود.

قطعاً عربستان سیاست‌های سرکوب‌گرایانه خود را ادامه خواهد داد، انرژی در سال گذشته چهار زندان سیاسی جدید در نقاط مختلف کشور را مورد بهره برداری قرار داد. احداث این زندان‌ها از سال 2009 آغاز شده بود. تقریباً هیچ ماهی نیست که بخش های سرکوبگر در وزارت کشور عربستان نظیر نیروهای ویژه داخلی یا یگان های ویژه فرصت‌های شغلی نظامی جدیدی را ایجاد نکنند. این در حالی است که مقامات آل سعود با آغاز خیزش‌های مردمی در سال 2011 حدود 60 هزار فرصت شغلی در سیستم های سرکوبگر نظامی خود برای وزارت کشور ایجاد کردند.

منبع: تسنیم


» نظر
<      1   2