سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فضای مجازی در حال تبدیل شدن به زیست بوم انسان است جدید

فضای مجازی در حال تبدیل شدن به زیست بوم انسان است جدید

کتر افراسیابی در برنامه "گفت و گوی فرهنگی" اظهار داشت: هر چیزی که خارج از فضای حقیقی توسط تکنولوژی های نو ظهور بتواند تاثیری بر زندگی ما داشته باشد را می توان فضای سایبر نامید.

صدای شیعه به نقل از رادیو گفت و گو: برنامه رادیویی "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع هویت و فضای مجازی و باحضور سیدمحمدرضا اصنافی (پژوهشگرفضای مجازی) ودکتر محمدصادق افراسیابی (مدرس دانشگاه) روی آنتن رفت.

در این برنامه سیدمحمدرضا اصنافی با اشاره به سیر تاریخی فضای مجازی، عنوان کرد: اولین نشانه های بروز فضای مجازی رسانه هایی بودندکه وظیفه ی خود را انتقال پیام دانسته و در این راستا کار می کردند.

وی همچنین در همین خصوص ادامه داد: به دلیل سیر تاریخی فضای مجازی برخی گمان داشتند که این نوع رسانه بسیار پیچیده و چندکاره باشد، اما با تعاملی شدن این فضا در جامعه و تکثر فعالیت ها شرایط تغییر یافته است و دیگر از فضای مجازی به عنوان رسانه قدرتمند یاد نمی شود.

این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به اوضاع کنونی این فضا در جامعه افزود: فضای مجازی امروزه در مسیری قرار گرفته است که مرز بین تولید کننده و مصرف کننده ی پیام از بین رفته است.

وی در خصوص استقبال عموم از فضای مجازی توضیح داد: هر کدام از انسان های دنیا دارای کنش های جمعی هستند،در این میان، ایرانی ها همیشه جمع گراتر از باقی کشورها و فرهنگ ها بوده اند، به طوری که کنش ها و آداب و رسوم جمعی ایرانی ها در تاریخ و فرهنگ ایران جایگاه ویژه ای دارد.

سیدمحمدرضا اصنافی با بیان این که شرایط نوین زندگی ارتباطات جمعی را بسیار کاهش داده است، گفت: عدم کنش های جمعی انسان ها افراد را تنها کرده است.

وی در همین باره اظهار داشت: فعالیت بسیار و افراط ایرانی ها در استفاده از فضای مجازی به نوعی تلاشی است برای پیدا کردن روابط اجتماعی گذشته، به طوری این عمل را می توان فریاد تنهایی انسان ها دانست.

این کارشناس فضای مجازی با بیان این که انسان های امروزی از شرایط تنهایی خویش خسته شده اند، عنوان کرد: فضای مجازی و شرایط جدید زندگی به انسان ها اجازه کنش های جمعی را نمی دهد.

در بخش دیگر این برنامه محمدصادق افراسیابی با اشاره به تعریف واژه ی فضای و انواع آن، گفت: فضای مجازی را نمی شود به همین کلمه محدود کرد، بلکه باید واژه ی سایبر را به کار ببریم.

وی با اشاره به گفته ی دکتر عاملی (عضو شورای عالی فضای مجازی کشور) در مورد فضای مجازی، خاطر نشان کرد: به اعتقاد دکتر عاملی در فضای مجازی با دو جهان روبه روی هستیم به طوری که افراد در کنار یک هویت حقیقی دارای هویتی مجازی هم هستند.

دکتر افراسیابی با اشاره به دنیای دوجهانیِ فضای مجازی اظهار داشت: دنیای امروز در تلاش است فاصله ی بین هویت مجازی و حقیقی پُر کند، چرا که تخلخل میان این دو فضا انسان را دست خوش مشکلات بسیاری می کند.

وی با اشاره به این فضای مجازی هوشمند گفت: در فضای مجازی هوشمند اگر هویت فردی در فضای مجازی با هویت حقیقی آن متفاوت باشد، اجازه فعالیت نداشته و از ادامه کار کاربر جلوگیری می شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که فضای مجازی فقط سایت های اینترنتی نیست، تصریح کرد: فضای سایبری بسیار دامنه ی گسترده تری نسبت به سایت های اینترنتی دارد، از این رو هر چیزی که خارج از فضای حقیقی توسط تکنولوژی های نو ظهور بتواند تاثیری بر زندگی ما داشته باشد را می توان فضای سایبر نامید.

وی در خصوص گستره ی فضای سایبری در جامعه اضافه کرد: بازی های رایانه ای، شبکه های اجتماعی، سایت های خبری و خبرگزاری ها در انواع و اقسام خود جزوی از دنیای سایبری به حساب می آیند.

دکتر افراسیابی با اشاره به این که فضای مجازی به سه شکل مختلف با هویت انسان در ارتباط است، ادامه داد: نخستین ارتباط فضای مجازی با انسان، هویت من و خویشتن است؛ بعد از این مرحله تاثیر فضای مجازی بر هویت خویش و در نهایت تاثیر هویت بر فضای مجازی نوع دیگری از این ارتباط است.


» نظر