سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا ناشران به چاپ قرآن با خط عثمانطه رغبت دارند؟ جدید

چرا ناشران به چاپ قرآن با خط عثمان‌طه رغبت دارند؟ جدید

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم درباره دلایل رغبت ناشران به چاپ قرآن با خط عثمان‌طه گفت: اگر ناشری بخواهد قرآن با کتابت‌های دیگر اساتید را چاپ کند، باید 7 – 8 هزار کلمه را در آن تغییر دهد که ناشران رغبتی به این کار ندارند و آسانترین راه را انتخاب می‌کنند که چاپ قرآن به خط عثمان‌طه است.

صدای شیعه: مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگویی درباره برنامه این سازمان برای ترویج قرآن با خطوط گوناگون گفت: در حال حاضر مسئول و سیاستگذار کتابت قرآن، مرکز طبع و نشر قرآن کریم است و آنها نیز قاعده‌ای را تعریف کرده‌اند و 4 سال است که این رویه اجرا می‌شود. هر چند ما نقدهای کارشناسی به این موضوع داریم، اما امیدواریم با مباحث علمی که داریم به نتیجه مطلوبی برسیم.

وی افزود: در رابطه با این موضوع نوع خط محدود شده و به غیر از خطوط تعریف شده از سوی مرکز طبع و نشر قرآن، مجوز برای خطوط دیگر و نوع کتابت‌های دیگر صادر نمی‌شود، به این معنی که کتابت به روش ایرانی محدود شده، نه خوشنویسی ایرانی.

قره‌شیخلو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا ناشران بیشتر رغبت به چاپ قرآن با خط عثمان‌طه را دارند، عنوان کرد: ما خطاطان و کاتبان ایرانی خوبی نظیر طاهر خوشنویس، نیریزی، اشرفی و ... داریم، اما چون مرکز طبع و نشر در نوع کتابت کلمات قاعده‌ای را گذاشته، باید همه از آن تبعیت کنند؛ یعنی اگر کسی بخواهد قرآن با کتابت مرحوم اشرفی را چاپ کند، باید 7 – 8 هزار کلمه را در آن تغییر دهد که ناشران رغبتی به این کار ندارند و آسانترین راه را انتخاب می‌کنند که چاپ قرآن به خط عثمان‌طه است.

وی در ادامه به اهدای دو خط ایرانی اشاره و عنوان کرد: این دو خط مربوط به استاد عبدالمهدی حسن‌زاده و محسن عبادی از خوشنویسان ایرانی است که یکی به نسخ عربی نوشته شده و دیگری به نسخ ایرانی است و به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار دارد و می‌توانند با دریافت فایل آن، قرآن با این خطوط را چاپ کنند.

قره‌شیخلو با اشاره به ویژگی‌های این خطوط گفت: در این خطوط اعراب‌ها به طور دقیق انجام شده و واضح و خواناست و مخاطبان در رابطه با خواندن آن مشکلی نخواهند داشت و از نظر خوشنویسی نیز خطوط زیبایی است و تمام صفحات آن نیز در 604 صفحه کتابت شده و ختم به آیه است.

منبع: ایکنا


» نظر